Direct naar artikelinhoud
Kantoorprijzen

#WePark: installeer je werkplek eens op de parking

Jean Walsh was aanwezig bij de eerste officiële WePark in San Francisco.Beeld Jean Walsh

Een nieuwe beweging is in de VS ontstaan onder de naam #WePark, meer bepaald in San Francisco. Immo is daar intussen zo duur geworden dat sommigen hun kantoorruimte tegenwoordig inrichten op parkeerplaatsen. Ze betalen daarbij netjes de vereiste twee euro per uur. Een peulschil in vergelijking met wat ruimtes doorgaans kosten in San Francisco. Of toch niet?

Het is de 26-jarige ondernemer Victor Pontis die achter de idee zit. Hij zag, zo vertelt hij aan de BBC, online een reactie van iemand op het gebruik van een pick-up als fietsenstalling: “Wat als we vanop een parkeerplaats zouden kunnen werken?” Pontis pikte die “grappige” suggestie op en zette ze vorige donderdag ook in de praktijk om. Dat viel mee en hij nodigde anderen uit hem te vergezellen aan het imposante stadhuis van San Francisco. Een dertigtal mensen kwam af. Intussen zijn er al minstens vier events geweest. Pontis kreeg navolging in Santa Monica en zelfs internationaal, tot in Frankrijk.

Pontis vindt dat parkeerplaatsen vaak gelegen zijn op de beste plekken van de stad waar onroerend goed verschrikkelijk duur is. “We gebruiken die als parking, aan een bedrag van 2 of 2,5 euro per uur, terwijl er zoveel andere toepassingen kunnen zijn”, aldus Pontis. “De straat is een plek waar mensen leven en niet alleen hun wagen droppen.” Ook op Ocean Avenue in Santa Monica is kantoorruimte onbetaalbaar, maar je kan er voor een paar dollar wél een parkeerplaats omdopen, schrijft Pontis op Twitter.

Twitter bericht wordt geladen...

Volgens immokantoor Cushman & Wakefield zijn de huurprijzen in San Francisco naar een recordhoogte gestegen van ongeveer 905 euro per vierkante meter op jaarbasis. Voor een klein appartement van 50 m² betaal je omgerekend maar liefst 3.755 euro huur per maand. De mediaanhuurprijs, de middelste, ligt op 2.940 euro, terwijl de mediaanverkoopprijs van vastgoed in San Francisco 1,16 miljoen euro bedraagt.

Jean Walsh, die zelf op de eerste officiële WePark was, vindt daarom dat dit een “belachelijk goedkope” oplossing in vergelijking met de immoprijzen die de pan uitswingen. Maar vooral de sfeer van samen op dezelfde plaats werken bleek de aanwezigen te bevallen, zegt ze aan de BBC. De ‘WeParkers’ gebruiken gratis wifi, als die voorradig is, of leggen een hotspot aan met hun smartphone. “Zo kunnen twaalf mensen vanop een plek werken waar anders de hele dag een auto niks anders doet dan er gewoon staan”, aldus Walsh. 

Twitter bericht wordt geladen...

WePark vond zijn weg tot in Frankrijk. Daar testte de 21-jarige Valentin Décarpentrie het systeem uit in Toulouse. Hij had van WePark gehoord op Twitter. Er was wel iemand die zijn parkeerplaats wou innemen met de wagen, maar de bestuurder ging weer weg na het zien van het geldige parkeerticket van Décarpentrie. Volgens de Fransman is dit nog maar het begin van de hele beweging. Hij ziet de voedingsbodem ervan niet alleen in het alsmaar duurder wordende vastgoed, maar vooral in een groeiend bewustzijn bij de mensen van de enorme klimaatproblemen. “Steden doen amper iets aan de vervuiling door auto’s”, argumenteert hij.

Maar lang niet iedereen is blij met WePark. Bestuurders vinden dat parkeerplaatsen nu eenmaal dienen voor wagens en dat je maar best elders, op geschiktere plekken, kan werken. Het is afwachten hoe groot de beweging wordt en hoe de betrokken steden zullen reageren. Pontis geeft ook toe dat hij niet naging of dit wel legaal is. 

Twitter bericht wordt geladen...