Direct naar artikelinhoud
TrendZomer

Waarom de toekan de nieuwe flamingo is

Actrice Sofia Vergara maakt duidelijk dat de flamingotrend passé is.Beeld instagram

Van behangpapier tot gsm-covers, van zoutvaatjes tot luchtmatrassen: er is dit voorjaar geen ontkomen aan, de toekan is overal.

Zag je hem vorige zomer al mondjesmaat in de rekken liggen, dan heeft de toekan dit voorjaar zijn finale aanval ingezet op een plaatsje in uw huiskamer of tuin. Je kunt geen winkel meer binnenstappen of je vindt er kleurrijke eetbowls, T-shirts of kussenslopen bedrukt met toekans. Het lijkt een wat doorzichtige poging om het succes van de flamingo nog eens dunnetjes over te doen. "En dat is het ook", zegt trendwatcher Herman Konings. "Maar er is wel goed over nagedacht."

"Wie precies op de proppen is gekomen met de toekan, valt moeilijk te achterhalen, maar hij of zij maakte een weloverwogen keuze. De toekan is een vogel, symbool van vrijheid. Hij is exotisch en toch heel herkenbaar, dat kun je van pakweg een paradijsvogeltje minder zeggen. Hij is ook kleurrijker dan bijvoorbeeld een jan-van-gent, wat mogelijkheden schept voor interieurdesigners en modeontwerpers."

Kunnen we van de toekantrend moeilijk de precieze oorsprong bepalen, dan kunnen we dat wél van zijn voorganger. Het begon namelijk allemaal met een modeshow van ontwerper Marc Jacobs. In zijn lentecollectie voor 2015 had hij overal flamingo's verwerkt. De trend was gezet, de hype volgde toen Taylor Swift een feestje gaf en met haar beroemde vrienden poseerde op een opblaasflamingo. De beelden gingen via Instagram de wereld rond, in directiekamers van winkelketens wisten ze genoeg.

"Deze toekantrend is duidelijk een kopie van een eerder succes", zegt Konings. "Daar doet de haute couture niet aan mee, maar de grote ketens hebben daar uiteraard minder voorbehoud bij. Allicht hebben zij nu ook al een pinguïn of meerkat op de tekentafel liggen." (lacht)