Zwaar verlieslatend Uber trekt vandaag naar de beurs: waarom zouden beleggers aandelen kopen? En wat zijn de troeven?

Vanmiddag wordt het aandeel van Uber voor het eerst verhandeld op de beurs van New York. Het gaat om de grootste beursgang van een Amerikaans bedrijf, na Facebook in 2012.

Videospeler inladen...

We kennen Uber vooral van de taxidiensten in Brussel. Maar daarrond heeft het bedrijf allerlei nevenactiviteiten ontwikkeld. Het levert maaltijden met Uber Eats, het verhuurt elektrische deelfietsen via dochter Jump, sinds enkele weken ook in de hoofdstad. In verschillende Amerikaanse steden biedt Uber ook elektrische deelsteps aan. En met Uber Freight (vracht) linkt het producenten aan transportbedrijven voor de levering van goederen. Uber telde eind vorig jaar 91 miljoen maandelijkse gebruikers, 35 procent meer dan het jaar voordien.

Uber vergelijkt zich graag met de Amerikaanse e-commercegigant Amazon. Het heeft de ambitie om het Amazon van het transport te worden. Het bedrijf gaat ervan uit dat het autobezit stilaan zijn beste tijd gehad heeft en dat we massaal auto’s gaan huren en delen. Daar horen ook onderhoud en verzekeringen bij. Ook die diensten wil Uber naar zich toe trekken.

Videospeler inladen...

Vorig jaar verloor Uber netto nog 1,8 miljard dollar op een omzet van ruim 11,3 miljard. De afgelopen drie jaar samen zijn de verliezen opgelopen tot zelfs 10 miljard. Het gebeurt vaker dat technologiebedrijven verlieslatend naar de beurs gaan. Denk aan Twitter, Spotify of Snap, het bedrijf achter Snapchat.  Zelfs Amazon, het grote voorbeeld voor Uber, heeft na zijn beursgang in 1997 zes jaar nodig gehad om winstgevend te worden. Nu zit Amazon samen met Microsoft en Apple in de top drie van meest waardevolle bedrijven ter wereld.

Uber moet het uiteraard nog allemaal waarmaken. Met de waardering die er nu op wordt geplakt - 80 miljard dollar - is Uber meer waard dan autobouwers als Volkswagen, Ford en Honda. Uber haalt bij de beursgang 8 miljard dollar op. Ter vergelijking: Amazon haalde in 1997 amper 54 miljoen dollar op en het werd gewaardeerd op 438 miljoen dollar, een fractie dus van de waardering van Uber.

Videospeler inladen...

De belangrijkste uitgavenpost van Uber is de vergoeding voor de chauffeurs. Bovendien lijdt Uber in de Verenigde Staten onder de felle concurrentie met Lyft. Die strijd heeft beide bedrijven ertoe aangezet om ritten onder de kostprijs aan te bieden. Maar chauffeurs kunnen gemakkelijk schakelen tussen beide platformen, waardoor het voor de twee bedrijven moeilijker wordt om de vergoedingen voor de chauffeurs verder te verlagen en de tarieven laag te houden voor passagiers.

Uber zet al een tijd zwaar in op de zelfrijdende auto. Als het bedrijf erin zou slagen een groot deel van de auto’s zonder chauffeur te laten rijden, dan vallen grote kosten weg.

Een andere troef voor Uber is het enorme groeipotentieel. In de 63 landen en 700 steden waar het actief is, heeft gemiddeld amper 2 procent van de mensen al Uber gebruikt. Er is dus nog veel groei mogelijk. Alle Uber-klanten samen hebben sinds 2012 in totaal meer dan 10 miljard ritten besteld. Daarvan werden 5 miljard ritten vorig jaar afgelegd. Het aantal ritten stijgt dus exponentieel. Maar het aantal ritten per gebruiker stijgt dan weer amper: van 5,4 ritten eind 2017 tot 5,5 ritten eind 2018.

Als Uber er de komende jaren in slaagt om een belangrijk deel van de markt van mobiliteit te claimen, waarbij het telkens commissie kan verdienen op elke vorm van transport (auto, fiets, deelstep, maaltijden- en goederenvervoer), dan zit er wellicht toekomst in. Maar dat betekent niet dat Uber 80 miljard dollar waard is.

Videospeler inladen...

Meest gelezen