Gelekte EU-studie: Belgische taks op kerosine zou CO2-uitstoot met 17 procent doen dalen
Mocht België de kerosine belasten van alle vliegtuigen die op zijn grondgebied vertrekken, dan zou de CO2-uitstoot er met 17 procent verminderen. Volgens een Europese studie zou dit de globale economie níet schaden en jaarlijks bijna 500 miljoen euro aan inkomsten genereren. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu, die de studie in handen kreeg.
De studie van de Europese Commissie is al een jaar oud maar werd niet vrijgegeven. Volgens de resultaten blijkt dat een daling van 17 procent – of 0,7 miljoen ton CO2 – gelijk is aan elk jaar 270.000 auto’s van de Belgische wegen halen. Als álle EU-landen accijns op kerosine zouden heffen, zou de koolstofemissie in de EU afnemen met 16,4 miljoen ton, ofwel evenveel als wanneer er 8 miljoen auto’s permanent van de weg worden gehaald.
“De studie, die vorig jaar afgerond maar nog niet gepubliceerd werd, ontkracht de mythe dat de economie onherstelbare schade zou oplopen als luchtvaartmaatschappijen accijnzen moeten betalen op hun brandstof”, zegt Bill Hemmings, luchtvaartdirecteur van de Europese ngo Transport & Environment.
Geen cent accijnzen betaald
Het wegtransport in Europa, met name vrachtwagens en auto’s, betaalt accijnzen op zijn brandstof. Dit in tegenstelling tot lokale en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen in Europa: die hebben nog nooit een cent accijnzen betaald op de brandstof die ze tanken op EU-luchthavens. Zelfs niet voor binnenlandse vluchten, hoewel het rapport aantoont dat de barrières hiervoor in 2003 opgeheven werden. Lidstaten zijn sinds dat jaar bevoegd om kerosine te belasten voor vluchten binnen Europa.
Ter vergelijking: kerosine getankt voor binnenlandse vluchten wordt al jarenlang belast in landen over de hele wereld, zoals de VS, Australië, Japan, Canada en Saudi-Arabië.
Verdrag van Chicago
“De luchtvaart in Europa heeft decennialang een gratis pas gekregen op het vlak van brandstofbelastingen. Dat moet nu eindigen”, zegt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu. “Een taks op kerosine is essentieel om de klimaatverandering te bestrijden en zou geweldig nieuws zijn voor miljoenen mensen die last hebben van vliegtuiglawaai. Europa’s unieke en trieste status als belastingparadijs voor kerosine is onverdedigbaar.”
Een brandstofaccijns van minimaal 33 cent per liter, zoals in de andere transportsectoren wel wordt berekend, zou de EU jaarlijks 27 miljard euro opleveren.
In tegenstelling tot wat de luchtvaartindustrie beweert, wordt in de gelekte studie opgemerkt dat het Verdrag van Chicago uit 1944 de belasting op vliegtuigbrandstof niet uitdrukkelijk verbiedt, maar alleen de belasting op brandstof die aan boord van een vliegtuig blijft bij aankomst uit een ander land. “Lidstaten hebben al lang de macht om kerosine te taxeren, maar ze doen het gewoon niet”, zegt Hemmings.
De luchtvaart in Europa heeft decennialang een gratis pas gekregen op het vlak van brandstofbelastingen. Dat moet nu eindigen
Top Europese ministers
De luchtvaartsector in Europa is zwaar onderbelast in vergelijking met andere regio’s. Meer dan twintig EU-landen leggen de internationale luchtvaart helemaal geen taksen op. In tegenstelling tot Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Azië: daar belasten landen binnenlandse kerosine of passen ze tickettaksen, btw of omzetbelastingen toe.
De Europese ministers van Financiën komen midden juni bijeen in Den Haag voor een tweedaagse top over luchtvaartbelastingen, een primeur.
“Wij willen dat de Belgische ministers met de resultaten van de studie aan de slag gaan op die top en concrete stappen ondernemen om een kerosinetaks in te voeren”, zegt Spruyt. “Nederland en Frankrijk toonden hier al bereidheid toe. Het wordt hoog tijd dat de luchtvaart net als andere transportsectoren een bijdrage levert aan het halen van de klimaatdoelstellingen.”
De CO2-uitstoot van de luchtvaart in Europa is de afgelopen vijf jaar met 26,3 procent gestegen – veel meer dan welke andere EU-emissiebron ook
142 miljoen euro
Moest België het voorbeeld van Duitsland volgen, dan zouden de prijzen van de vliegtuigtickets gemiddeld met 4 procent stijgen. Verder berekende de Commissie dat de CO2-uitstoot van de luchtvaart met 4 procent zou dalen, omdat er 4 procent minder passagiers zijn, wat goed is voor het klimaat. Daarnaast zou de belasting jaarlijks 142 miljoen opbrengen.
De vrees van de sector dat een belasting tot banenverlies zou leiden, wordt in de studie erkend. Het aantal jobs zou met 4 procent dalen. Maar volgens de onderzoekers zou dat verlies gecompenseerd worden in andere sectoren, waardoor het netto-effect op werkgelegenheid nul is.
Transport versus klimaat
Transport is Europa’s grootste klimaatprobleem, goed voor 27 procent van de Europese broeikasgasemissies. De CO2-emissies van de luchtvaart stegen vorig jaar met 4,9 procent in Europa, terwijl de uitstoot van alle andere transport met 3,9 procent daalde. De CO2-uitstoot van de luchtvaart in Europa is de afgelopen vijf jaar met 26,3 procent gestegen – veel meer dan welke andere EU-emissiebron ook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM4
Krijgen we vanaf maandag ook bij ons anti-Israël-protesten aan universiteiten? “Radicale acties zijn nodig, want niemand luistert naar ons”
Stad Brussel, Leuven, Gent -
3
België sluit zich op Werelddag van de Persvrijheid aan bij Media Freedom Coalition
Op vrijdag, ook bekend als Werelddag van de Persvrijheid, sluit België zich aan bij een samenwerkingsverband van meer dan vijftig landen om wereldwijd te pleiten voor mediavrijheid en de veiligheid van journalisten. Dat maakt minister van Buitenlandse Zaken, Hadja Lahbib (MR) bekend. -
Servalkat gevonden in Oostende, politie zoekt eigenaar van illegaal dier
De politie van Oostende is op zoek naar de eigenaar van een serval, een katachtige waarvan het illegaal is die in ons land te houden.Oostende -
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Vlucht uit spaarboekjes brengt schatkist honderden miljoenen op
De opbrengst van de roerende voorheffing is in het eerste kwartaal van dit jaar met 45 procent gestegen tot bijna 1,2 miljard euro. Dat is te danken aan de rentestijging en aan de toenemende populariteit van termijnrekeningen en obligaties, schrijft De Tijd. -
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE
"Ze was dood toen ik thuiskwam. En dan heb ik haar begraven, ja”: de bizarre uitleg van Hans D.
Sint-Martens-Latem
-
PREMIUM25
Slachtoffers seksueel misbruik Katholieke Kerk eisen herstelfonds: “Genoeg van spelletjes op onze kap”
-
Luchtvaartbazen kaatsen bal terug naar politici: “Milieu-impact verminderen? Eerst inefficiëntie aanpakken”
De hervorming van het Europese luchtruim is het beste antwoord om de milieu-impact van de luchtvaart te verminderen. Dat was vandaag de algemene teneur op de ‘Airlines for Europe’-top (A4E) in Brussel waar bonzen uit de sector zich verzameld hadden. “De CO2 die wordt geproduceerd door inefficiëntie, is een schandaal”, aldus IAG-topman Willie Walsh. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Vrouw (69) die 21 messteken kreeg stuurt kaartje naar NMBS: “Dikke merci uit de grond van m’n hart”
Antwerpen
73 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDIRK RASSCHAERT
Daniel Corstjens
Peter Janssens
bernard busschaert
bob jansens