Direct naar artikelinhoud
Economie

AB InBev krijgt boete van 200 miljoen euro: ‘Belg moest meer betalen voor zijn bier door bewuste strategie’

AB InBev krijgt boete van 200 miljoen euro: ‘Belg moest meer betalen voor zijn bier door bewuste strategie’
Beeld AB InBev

De Europese Commissie heeft de Belgische biergigant AB InBev 200 miljoen euro boete opgelegd voor misbruik van zijn machtspositie. De grootste bierbrouwer ter wereld belemmerde goedkopere invoer van zijn Jupiler-bier uit Nederland naar België. Met het oog op het besluit van de Europese Commissie had het bedrijf al een provisie van 230 miljoen Amerikaanse dollar aangelegd.

“De Belgische consument moest meer betalen voor zijn favoriete bier omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrijdende verkoop tussen Nederland en België te beperken”, aldus EU-commissaris van Mededinging Margrethe Vestager. Dat is verboden volgens de Europese mededingingsregels.

Het onderzoek begon in 2016 en de beschuldiging van machtsmisbruik dateert van november 2017. Die is nu hardgemaakt door Brussel. Anheuser-Busch InBev veranderde de verpakking van een deel van zijn Jupiler-bieren die in Nederland werden geleverd. De brouwer haalde Franstalige informatie van het etiket, zodat de bieren moeilijker in België te verkopen waren. Ook veranderde het bedrijf het ontwerp en de grootte van de blikken bier. Daarnaast gaf het bedrijf alleen kortingen aan de Nederlandse afnemer op voorwaarde dat diens klanten in België daar niet van zouden profiteren.

AB InBev krijgt boete van 200 miljoen euro: ‘Belg moest meer betalen voor zijn bier door bewuste strategie’
Beeld REUTERS

Provisie

AB InBev had al een provisie van 230 miljoen Amerikaanse dollar (ruim 200 miljoen euro) aangelegd met het oog op het besluit van de Europese Commissie. Dat maakt het bedrijf bekend. 

Het bedrijf zegt intussen ook passende maatregelen te hebben genomen. Het concern verwacht dit hoofdstuk hiermee af te sluiten. “We waarderen de constructieve aanpak van de Europese Commissie gedurende dit hele proces”, aldus John Blood, General Counsel & Company Secretary van AB InBev, in een persbericht. “Verantwoordelijkheid en integriteit zijn cruciaal in onze bedrijfscultuur en we hebben ons compliance programma versterkt op basis van wat we geleerd hebben uit deze zaak. We hebben ook al passende maatregelen genomen in het kader van de met de Commissie overeengekomen verbintenissen.”

Door het besluit van de Europese Commissie kunnen nu ook particulieren of bedrijven die nadeel zouden hebben ondervonden van de concurrentiebeperkende praktijken van AB InBev, een rechtszaak aanspannen tegen de brouwer en schadevergoeding eisen. Maar het bedrijf meent “dat er geen basis is voor schadeclaims”.

AB InBev is ook bekend van merken als Stella Artois, Budweiser en Corona. Het Leuvense bedrijf kwam in 2007 in opspraak vanwege verboden prijsafspraken met Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken.