Stiptheid Belgische treinen bij slechtste van Europa
In vergelijking met dertien andere Europese landen reden de Belgische passagierstreinen het minst stipt in 2017. In een periode van 2012 tot 2017 deden enkel de Italiaanse treinen het minder goed dan de Belgische. Dat blijkt uit een vergelijking van het platform voor spoorinfrastructuurbeheerders in Europa (PRIME), waarover De Tijd en L’Echo berichten.
Een trein rijdt volgens de studie op tijd als er niet meer dan 5 minuten en 29 seconden vertraging is. Voor het onderzoek werden dertien Europese landen met elkaar vergeleken. Volgens de Belgische netbeheerder Infrabel, die lid is van PRIME, is een vergelijking tussen spoornetten erg moeilijk. Zo moeten enkel in België veel treinen door een flessenhals als de Brusselse Noord-Zuidas. Bij incidenten worden treinen in België minder snel afgeschaft dan bijvoorbeeld in Nederland, wat weegt op de Belgische stiptheidscijfers.
Infrabel wijst er ook op dat bij het onderzoek verscheidene infrastructuurbeheerders cijfers hebben aangeleverd die schattingen zijn, of dat er een andere methodologie wordt gebruikt. “Infrabel begrijpt dat er internationaal wordt vergeleken, maar we moeten zien dat dat op dezelfde basis gebeurt en dat er geen appels met peren worden vergeleken”, aldus het bedrijf in een reactie.
Stijging
In België rijden treinen stipt als ze met hoogstens 6 minuten vertraging aankomen in het eindstation of in het eerste station van de Noord-Zuidverbinding. Volgens die definitie reed 88,3 procent van de Belgische treinen in 2017 op tijd.
De laatste maanden zijn de stiptheidscijfers licht gestegen, klinkt het nog bij Infrabel. “Hoe dan ook, de stiptheid in België moet beter. Dat beseft iedereen. Daar werken we aan met alle betrokkenen aan”, aldus de spoorinfrastructuurbeheerder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sp.a klaagt ‘ondermaats’ openbaar vervoer aan met race: “Van Dentergem naar Poperinge? Fiets is soms nog sneller”
-
Livios
Na woningbrand door zonnepanelen in Meise: welke gevaren loop je met zo'n installatie?
In het Vlaams-Brabantse Meise woedde gisterenavond een hevige brand. Daarbij raakten twee personen gewond. De oorzaak bleek een set zonnepanelen te zijn die vuur hadden gevat op een achterbouw. Dergelijke nieuwsberichten doen bij sommigen onder ons de twijfel over de brandveiligheid van zonnepanelen oplaaien. Terecht of niet? En waar schuilen de risico’s? Bouwsite Livios zoekt het uit. -
PREMIUM
Het rapport van 4,5 jaar Michel I: geslaagd voor gekibbel, gebuisd voor begroting
Goud voor gekibbel, zilver voor jobs, brons voor volksgezondheid maar lood voor begroting en zink voor klimaat. De verwachtingen waren torenhoog voor de Zweedse hervormingsregering van Charles Michel. Hij zou geschiedenis schrijven, maar haalt hij de boeken? Stenen zijn verlegd, bouten en moeren zijn aangedraaid, maar grote muren en heilige huisjes zijn niet gesloopt. -
-
PREMIUM47
Maria (39) spreekt voor het eerst na aanslag met rioolrooster op haar man: “Ik schreeuwde, maar hij hoorde me niet meer”
-
PREMIUM98
“Ik verdien 1.900 euro per maand”: meer dan de helft van de Vlamingen praat open over hun loon, maar wat als je collega meer verdient?
Veel taboes zijn de laatste jaren al gesneuveld, en misschien gaat het ook met deze in de goede richting: ons loon. Toch volgens Acerta, dat zegt dat 6 op de 10 werknemers van elkaar weten wat ze verdienen. Experts leggen uit waarom zoveel mensen hun salaris delen en waarom dat je werkvreugde ten goede kan komen. -
PREMIUM120
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
Waarom staan Belgische kopers niet in de rij om armlastige voetbalclubs zoals Standard over te nemen? Door de rijkentaks waarmee linkse partijen de kiezer hopen te verleiden, zo vertelde ex-eigenaar en miljardair Roland Duchâtelet in een opvallend interview aan HLN Sport. Veel landen gingen al overstag voor een rijkentaks, maar voerden hem daarna weer af. Heeft Duchâtelet gelijk: heeft een rijkentaks geen nut? -
Treinverkeer rond Brussel verloopt weer normaal
-
PREMIUM176
Conner Rousseau (Vooruit) moet dan toch voor de rechter verschijnen, op de dag na de verkiezingen
-
PREMIUM72
De 1,2 miljoen gezinnen die te veel betalen voor energie zijn bijna allemaal klant bij deze leverancier: zo weet je of je erbij bent
De 1,2 miljoen Belgische gezinnen die jaarlijks 1.000 — tot zelfs 1.800 — euro te veel betalen voor hun energie zijn bijna allemaal klant bij één en dezelfde leverancier. Wie zijn de mensen die nodeloos veel betalen? Hoe weet je of je er zelf bij bent? En wat kan je doen als je contract niet interessant blijkt te zijn? Twee experts leggen het je haarfijn uit. -
Treinhinder nog niet van de baan na brandje Brussel-Noord: “Morgenochtend opnieuw normaal verkeer”
Het brandje dat gisteren ontstond in de buurt van Brussel-Noord veroorzaakt nog steeds hinder op het spoor. Er rijden minder treinen, maar de avondspits verloopt normaal, met het aangepaste vervoersplan. Morgenochtend pas zouden de treinen opnieuw volledig volgens het normale schema kunnen rijden, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
62 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIvo Janssens
robert dumortier
etienne bies
Kees Huls
JAN krommentak