© Oxfam

Oxfam stelt lijst op met 'stoute' en 'leuke' merken met kerstdagen op komst

Met Kerstmis en de daarbij horende pakjestijd voor de deur, heeft Oxfam Australië een lijst gepubliceerd van winkelketens die je in de grote winkelstraten terugvindt. Ze worden daarbij onderverdeeld in de kolom 'stout' of 'leuk'. Onder meer Zara, Uniqlo en Asos horen tot de slechte leerlingen van de klas. Zij zijn volgens de ngo nog steeds te weinig transparant wat de locaties van en werkomstandigheden in hun fabrieken betreft.

flb

Volgens Oxfam heeft de instorting van een fabriek in Bangladesh in 2013 die het leven kostte aan 318 mensen voor een relatieve ommekeer gezorgd wat betreft de erbarmelijke werkomstandigheden in heel wat kledingfabrieken. Toch blijkt er nog aan lange weg te gaan want heel wat grote retailers publiceren nog steeds geen transparante informatie over waar en door wie hun kleding wordt gemaakt. "Zolang een bedrijf niet publiceert op welke exacte locatie de kleding wordt gemaakt, kunnen wij ook niet controleren of dat in goede en eerlijke omstandigheden gebeurt", klinkt het bij Oxfam.

Volgens Helen Szoke, CEO van Oxfam Australië, komen diegenen op de stoute lijst vaak met excuses op de proppen voor het niet bekendmaken van hun gegevens. "Zo zeggen ze bijvoorbeeld: 'Als we die locaties bekendmaken dan kunnen ze er naartoe gaan en onze ideeën en stijl stelen'. We vinden dat maar een drogreden, want als iedereen de info bekendmaakt dan strijdt iedereen ook met gelijke wapens."

Bij Asos staat er wel een asterisk omdat het bedrijf heeft beloofd stappen te ondernemen in de richting van meer transparantie. Zara blijft voorlopig nog steeds in de linkerkolom staan omdat het wel bekendmaakte waar de kleding wordt gekleurd, maar niet waar die wordt genaaid.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer