Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Nieuwe wegcode gaat morgen in: waar moet u voor opletten?

Het ‘vierkant groen’ houdt in dat fietsers en voetgangers uit de verschillende richtingen telkens tegelijk groen licht krijgen om over te steken, terwijl auto’s en vrachtwagens nog even moeten wachten.Beeld Benoit De Freine, VTM

Fietsers en voetgangers krijgen vanaf morgen te maken met een versoepelde wegcode. Een nieuwe wet daarrond verscheen vorige week in het Belgisch Staatsblad. 

Een van de opvallendste nieuwigheden is het zogenoemde ‘vierkant groen’ op bepaalde kruispunten. Dat betekent dat alle fietsers en voetgangers uit de verschillende richtingen telkens tegelijk groen licht krijgen om over te steken, terwijl auto’s en vrachtwagens nog even moeten wachten.

De versoepelde wegcode gaat morgen in. De belangrijkste nieuwigheid is dus het ‘vierkant groen’-principe voor fietsers en voetgangers. Kruispunten die met dit systeem werken, worden uitgerust met verkeerslichten die pijltjes laten zien rond het silhouet van de fietser of voetgangers. Doel is om contact te vermijden tussen zwakke weggebruikers en auto’s en vrachtwagens, en zo dodehoekongevallen te voorkomen.

Een eerste proefproject met deze verkeersregeling werd begin vorig jaar ingevoerd op het kruispunt van de Londenstraat, Bordeauxstraat en Kattendijkdok-Oostkaai in Antwerpen.

Verandering voor bakfietsen

Ook voor eigenaars van bepaalde bakfietsen zijn er nieuwigheden in de versoepelde wegcode. Zo worden drie- en vierwielers die minder breed zijn dan één meter gelijkgesteld met fietsen. Dat houdt in dat ze tegen de rijrichting mogen rijden in straten met beperkt eenrichtingsverkeer. Bakfietsen met een maximale breedte van een meter worden vanaf vandaag ook toegelaten in zones voor plaatselijk verkeer en in voetgangerszones.

De nieuwe wet bepaalt voorts dat fietsertjes jonger dan 10 jaar voortaan onder alle omstandigheden op het voetpad mogen rijden. Nu is dat enkel toegelaten voor kinderen tot 9 jaar. 

Verder wordt de maximumsnelheid van elektrische steps, elektrische rolstoelen en hoverboards verhoogd van 18 kilometer per uur tot 25 kilometer per uur. Dat heeft vooral met Europese regelgeving te maken. In de praktijk rijden veel elektrische steps al 25 kilometer per uur. Vanaf volgende week zal dat ook wettelijk toegestaan zijn.

De afstand waarbinnen een voetganger verplicht gebruik moet maken van een zebrapad wordt dan weer teruggebracht van 30 naar 20 meter. Ook de afstand buiten de bebouwde kom tussen bestuurders van voertuigen en zwakke weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, wordt aangepast. Momenteel moet slechts een meter afstand worden houden, vanaf vandaag is dat anderhalve meter.