Kilometerheffing vergroent vrachtwagenpark, maar toenemend aantal lichte bestelwagens op de weg
De kilometerheffing voor vrachtwagens vergroent het goederentransport over de Belgische wegen. Maar een verschuiving naar spoor of waterweg kwam er amper. Dat schrijft De Standaard vandaag.
Vijfenzestig procent van de vrachtwagenkilometers op de Belgische snelwegen wordt afgelegd met een motor die aan de meest milieuvriendelijke uitstootnormen voldoet. Drie jaar geleden was dat aandeel nog maar 29 procent. Dat tonen data van Viapass, gebaseerd op de toestellen die iedere vrachtwagen aan boord moet hebben om de kilometerheffing te bepalen.
Die heffing wordt door de sector van transportbedrijven, maar ook door academici en milieuverenigingen, als de voornaamste stimulans gezien voor die snelle vergroening van het vrachtwagenpark. De tarieven bevoordelen immers de meest milieuvriendelijke voertuigen.
Amper verschuiving naar spoor- of waterweg
Van een verschuiving naar spoor of waterweg is er echter amper sprake. "De financiële stimulans die ervan uit gaat, is daartoe onvoldoende", zegt Cathy Macharis van het Mobi-instituut van de Vrije Universiteit Brussel. "Maar vooral gebrek aan flexibiliteit van spoor en waterweg staan een omschakeling in de weg."
Intussen is er wel een verschuiving van het zware vrachtverkeer naar lichte bestelwagens, die vrijgesteld zijn van heffing. Hun aantal groeit met een tempo dat drie keer hoger ligt dan bij de vrachtwagens.
Vrachtwagens uit de file
In een reactie zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat hij de kilometerheffing “echt wil gaan gebruiken om vrachtwagens uit de file te halen”. “Dat kan door nachtlevering goedkoper te maken dan daglevering. Ik ben daarom vragende partij om te gaan naar een variabel tarief, dat vrachtwagens stimuleert om ‘s nachts te gaan rijden. We zijn hiervoor echter afhankelijk van de medewerking van de andere gewesten en vooralsnog hebben we hierover geen akkoord kunnen bereiken”, zegt hij.
De opmars van de kleine bestelwagen is volgens Weyts op zich niets nieuws. “Dat zag je ook al voor de komst van de kilometerheffing en de evolutie is ook zichtbaar in landen zonder dit systeem. Een kilometerheffing voor lichte bestelwagens mikt op de e-commerce, maar treft de kleine zelfstandige. Dat moeten we niet doen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
18
Duitse socialistische partij gehackt door elite-eenheid Russische inlichtingendienst
-
Meisje (11) raakt levensgevaarlijk gewond bij aanrijding in Seraing
Een meisje van 11 jaar is vrijdagavond levensgevaarlijk gewond geraakt toen ze in Seraing werd aangereden door een wagen. Dat meldt het parket van Luik. -
Europees Hof: Duits plan voor wegentol in strijd met EU-wetgeving
Het voornemen van de Duitse regering om wegentol in te voeren, is in strijd met EU-wetgeving, zo heeft het Europese Hof van Justitie beslist. Volgens het Hof zou het plan een inbreuk zijn op de antidiscriminatiewetten, aangezien de economische last in de praktijk enkel op de schouders van buitenlandse bestuurders zou komen te liggen. -
-
Afscheid in besloten kring van Marcel (74) die stierf bij arbeidsongeval: “Hij was een eeuwige optimist”
Waregem -
PREMIUM6
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
Helft van vrachtwagens niet in orde bij "supercontrole" van Brussel Mobiliteit
Brussel Mobiliteit hield vandaag van samen met de Politiezone 5342 (Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem) van 11 uur tot 18.30 uur een "supercontrole" op onder meer vrachtwagens, voertuigen van rijscholen, taxi's en ander gespecialiseerd geregeld vervoer. Uit de eerste resultaten blijkt dat de helft van de vrachtwagens niet in orde was. -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
UPDATE8
“Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”: vermoorde Laura Trappeniers maakte zich volgens vriendin zorgen over huurder die naast haar woonde
-
“Rekeningrijden is Groen-voorstel voor belastingverhoging”, maar “staat nog steeds in N-VA-programma”
Het rekeningrijden staat in het programma van de N-VA. Dat zei Groen-parlementslid Björn Rzoska vanavond in Terzake. N-VA-minister van Mobiliteit Ben Weyts herhaalde dat het punt van de agenda is gehaald wegens gebrek aan draagvlak. Weyts zei dat het voorstel van Groen over rekeningrijden zou zorgen voor een belastingverhoging. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatje Moyens
Jef Lois
Hans De Dobbelaere
GERARD DE PELECIJN
Paul van de velde