Modemerk McGregor maakt opnieuw doorstart en opent 2 nieuwe winkels in België
Het tempo waarin de Nederlandse kledingketen McGregor de voorbije jaren failliet ging en uit zijn as verrees, doet geen feniks ze na. Na een periode van gerechtelijke reorganisatie, een reeks falingen en mislukte doorstarten kondigt het modemerk nu opnieuw de opening van 6 winkels aan in België en Nederland. Eerder dit jaar werd de nieuwe webshop al gelanceerd. De filialen in Antwerpen en Knokke worden franchisewinkels. Lukt het deze keer wel?
De problemen voor modemerk McGregor begonnen in 2015, toen het kledingbedrijf een verlies leed van 26 miljoen euro. Net als de rest van de kledingsector, had het merk het moeilijk zich staande te houden sinds de opkomst van webwinkels als Zalando en goedkope spelers als Primark. In juni 2016 werd uitstel van betaling aangevraagd en twee weken later werd het bedrijf failliet verklaard. Voor ongeveer 1.200 werknemers dreigde ontslag.
Amper 2 weken nadat het faillissement in 2016 werd uitgesproken, maakte het modehuis een doorstart onder de Doniger Fashion Group (waartoe ook onder andere Gaastra behoorde, nvdr.). Daarbij werden een 10-tal winkels gesloten in ons land, het Nederlandse bedrijf hield nog 6 winkels van McGregor en Gaastra over in België. 7 winkels in West- en Oost-Vlaanderen werden overgenomen door het Gentse bedrijf Fashion Matters, in handen van de West-Vlaamse taximagnaat Andy Verbauwhede.
Die laatste zei toen te geloven in fysieke winkels en ging niet inzetten op e-commerce. “Ik geloof niet in een wereld zonder fysieke winkels”, luidde het. Verbauwhede was van plan om snel bijkomende winkels te openen, maar daar kwam helaas niets van in huis. Waar in september 2017 Doniger Fashion Group al overkop ging, sprak de rechtbank van koophandel in februari 2018 ook het faillissement uit van de bvba Fashion Matters. De 25 resterende personeelsleden verloren hun job, het leek toen echt ‘over and out’ voor het merk.
Laatste kans?
Tot begin dit jaar bekend raakte dat de Nederlandse investeerders Fred Gehring en Ludo Onnink, vroeger werkzaam bij Tommy Hilfiger, samen met het Belgische Groep Alain Broekaert (GAB) het merk wéér zouden herintroduceren. Zij zagen naar eigen zeggen nog steeds potentieel in het label dat in 1921 gelanceerd werd en beschouwd wordt als één van de grondleggers van ‘American Sportswear’.
“Onze nieuwe website is sinds april 2019 operationeel en we zijn zeer tevreden over de respons. Het lijkt erop dat een loyale groep consumenten ons al goed weet te vinden. We hopen dat we met een reeks nieuwe winkels de directe interactie met die loyale klantenkring kunnen verstevigen en uitbouwen", vertelt Coen Gehring, commercieel directeur bij McGregor.
Die nieuwe winkels in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn in eigen beheer. In Breda, Antwerpen en Knokke betreft het franchise samenwerkingen. Alle openingen staan gepland tussen half september en half oktober.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Meer smeren nu, minder rimpels later? Dermatoloog geeft advies: “Schakel vanaf je 30ste een versnelling hoger”
Kan je rimpels voorkomen door een collageenreserve aan te leggen? De nieuwste beautytrend ‘collagen banking’ beweert van wel. Hoe pak je dat best aan? En wanneer moet je dan beginnen? Dermatologe Ingrid Van Riet: “Deze producten werken héél goed, maar mensen met een gevoelige huid kunnen er sterk op reageren.” -
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
Wist je dat scheerschuim een prima poetsmiddel is? Het mag dan niet zo’n alledaags schoonmaakproduct zijn, dat maakt het zeker niet minder efficiënt. Dit wondermiddel is bij de meesten wel in huis te vinden, dus je kunt er meteen mee aan de slag: vtwonen.be vertelt welke plekjes je er allemaal mee onder handen neemt. -
-
PREMIUM
Hoe ‘train’ je je haar om minder snel vet te worden?
-
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”
“Het is nooit het perfecte moment om een bedrijf over te nemen. Daar ben ik het bewijs van.” In de Belgische mode neemt een nieuwe generatie de leiding. Bij Bel&Bo stapt CEO Michel Delfosse op en neemt zijn dochter, Charlotte (35), het roer over. Schipperend tussen traditie en vernieuwing, tussen ambitie en moederwarmte. Hoe vindt ze haar eigen weg? “In 2018 was ik hier nog niet klaar voor.” -
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
De tijd dat korte kapsels enkel voor moeders en oudere dames waren, is voorbij. Zelfs model Gigi Hadid en zangeres Angèle lieten zich verleiden door de schaar. Beautyredactrice Sophie en BV-kapper Jochen Vanhoudt vertellen wat de hipste kapseltrends voor de zomer zijn. “Krul een aantal plukjes in het wilde weg, of ga er gewoon even met je vingers door en klaar.” -
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
-
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
-
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
Goed nieuws voor alle fans van faux-fashion: vanaf vandaag kan je de limited-edition Crocs in samenwerking met chipsproducent Pringles in huis halen. Want het merk achter deze tuinsandaal weet: hoe gekker en opvallender de crocs, hoe beter. Wat is het geheim achter het succes van deze ‘foute’ kledij of schoeisel? Onze moderedacteur David legt uit. “Deze trend past perfect bij onze tijdsgeest.” -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer