Direct naar artikelinhoud
Muziek

Lil Nas X onder vuur na coming-out: zijn country en hiphop de homofoobste der genres?

Lil Nas X kwam uit de kast en krijgt de wind van voor.Beeld Photo News

De immens populaire countryrapper Lil Nas X, bekend van de monsterhit ‘Old Town Road’, krijgt de wind van voor na zijn coming-out. Weinig verbazend, vindt hij, want homoseksualiteit ‘wordt zowel in de country- als de hiphopgemeenschap niet geaccepteerd’. 

Montero Lamar Hill, nom de plume Lil Nas X, is in nog geen jaar tijd uitgegroeid tot een ster. Eind vorig jaar gooide hij ‘Old Town Road’ op de populaire video-app Tiktok. Het zou een monsterhit blijken, met nummereenplaatsen in hitlijsten in de hele wereld. 

Met dat nummer behaalde hij ook de meeste streams ooit in één week tijd in de Verenigde Staten. Hij stak ermee r&b-superster Drake voorbij. 

Dat populaire ‘Old Time Road’ is een bevreemdende maar blijkbaar aanstekelijke mix van hiphop en countrymuziek, compleet met aangedikt zuiders accent. Die bijzondere combinatie trekt Lil Nas X door in zijn look: hij combineert de blingbling van de hiphop met een lijvige Stetson-cowboyhoed. 

Twitter bericht wordt geladen...

De pas 20 jaar oude countryrapper wordt op handen gedragen door een miljoenenpubliek, maar krijgt nu ook tegenwind. Die komt er nadat hij zich geout had als homo. Op sociale media kreeg hij bemoedigende reacties, maar ook een berg kritiek. Dat verbaast hem niet, want, zegt hij, homoseksualiteit is “niet echt geaccepteerd in de country- en hiphopgemeenschap”.

Faggot en bitch

Deejay en hiphopconnaisseur LeFtO knikt instemmend. “Homoseksualiteit is nog steeds taboe in het wereldje. Hiphop is een genre van de straat en draait allemaal rond mannelijkheid en street credibility. Dat heeft ook een seksistisch kantje. Je hoort vaak woorden als faggot en bitch terugkeren in de teksten. Blijkbaar past homoseksualiteit nog altijd moeilijk in dat masculiene plaatje.”

“Dat beeld van de mannelijkheid klopt wel, maar ik zie daar geen aversie tegen homoseksualiteit in”, zegt Elke Van Hevele, onderzoekster aan de Universiteit Gent. 

In 2006 schreef ze haar scriptie over mannelijkheid en gender in de hiphop. “Er is een groot onderscheid tussen wat je zegt of doet tijdens een performance en hoe je echt over de dingen denkt. Ik ken die scene net als heel open en verdraagzaam. Al ligt dat in de Amerikaanse markt, meer gericht op gangsta rap, misschien moeilijker.” 

Twitter bericht wordt geladen...

Mannen met liefdesverdriet

Figuren als Eminem en 50 Cent staan inderdaad niet bekend om hun vriendelijke woorden voor de holebi-gemeenschap, maar die wereld is in volle evolutie. 

De jonge, baanbrekende hiphopcrew Odd Future is een goed voorbeeld. Die werd een paar jaar geleden gehekeld voor zijn homofobe teksten, tot voorgangers als Tyler, the Creator en Frank Ocean uit de kast kwamen. De fans haalden de schouders op en dansten verder. 

Country, bekend van protserige cowboyhoeden en mannen met liefdesverdriet, wordt nog steeds geassocieerd met een bepaald publiek van rednecks en hillbilly’s uit de oerconservatieve zuiderse staten van de VS. In zo’n wereld is het vast moeilijker om uit de kast te komen dan in – pakweg – de disco. Toch? Over Village People heeft nooit veel twijfel bestaan.

“Er zullen bij een deel van het publiek, van het type Joe Sixpack, misschien wel enkele ultraconservatieve elementen meespelen, maar dat vind je in alle muziekgenres”, countert schrijver en countrykenner Christophe Vekeman. “Het maakt absoluut geen deel uit van de wezenlijke identiteit van de country. Neem nu Willie Nelson, nog steeds koning en keizer van het genre. Hij bracht al in de jaren 80 een liedje uit met de titel ‘Cowboys Are Frequently, Secretly Fond of Each Other’. Dat zegt toch genoeg? De country is een enorm kwetsbaar genre, de allerstoerste mannen tellen in hun liedjes de tranen in hun bier. Voor mij staat het genre net voor een streven naar individualiteit en vrijgevochtenheid. Seksuele geaardheid is daar onlosmakelijk mee verbonden.”