Halal cosmetica is aan een opmars bezig
De vraag naar halal cosmeticaproducten neemt razendsnel toe, dat meldt marktonderzoeker Research & Markets. Volgens hen groeit de halal cosmeticamarkt jaarlijks met zo’n 12,5%. Azië is daarbij de belangrijkste afzetmarkt voor halal cosmetica, gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika. Maar wat is halal beauty nu juist? En wie gebruikt de producten?
In tegenstelling tot wat je misschien denkt is de groeiende moslimbevolking niet de enige verklaring voor de opmars van halal cosmetica. De producten vallen immers ook bij niet-moslims in de smaak, zij het dan wel om niet-religieuze redenen. Halal betekent ‘toegelaten volgens de islamitische regels’. De islam verbiedt het consumeren van varkensvlees, alcohol en bloed. Producten die één of meer van deze ingrediënten bevatten worden als ‘haram’ of verboden beschouwd.
Halal beautyproducten variëren van lipsticks tot serums die worden geproduceerd zonder sporen van varkens- of hondenvlees, of alcohol. Halal bedrukt ook het belang van een holistische levensstijl. Dat wil zeggen dat het concept ‘halal beauty’ verdergaat dan het product alleen. Het omvat ook de verpakking, de productie en de gebruikte distributiemethoden. Andere vereisten suggereren dat halal beautyproducten ook geproduceerd moeten worden met materialen die niet schadelijk zijn voor de mens. Daarnaast mogen halal schoonheidsproducten ook niet getest worden op dieren.
Net omdat halal beautyproducten aan zo’n strenge regels onderworpen zijn, is de verscheidenheid aan merken eerder beperkt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
-
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
-
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
Sociale media staat er tegenwoordig vol mee: video’s waarin mensen met een luizenkam, pincet of hun vingernagels komaf maken met haarschilfers. De een vindt het wansmakelijk, de ander fascinerend om naar te kijken. Toch is op die manier van je schilfers afraken géén goed idee, zegt dermatologe Griet Voet. “Het kan leiden tot meer schade aan de huid.” -
Amper 7 euro en prachtig bij mensen met deze kleur ogen: burgundy mascara is nu superpopulair
Met miljoenen views en talloze lovende recensies is burgundy - ofwel bordeauxrode mascara - de nieuwste beautysensatie op sociale media. En daar zijn goede redenen voor. “Het is dé perfecte mascara voor mensen met deze kleur ogen.” Maar hoe shop je de beste (burgundy) mascara voor jezelf? Beautyredactrice Sophie Vereycken geeft advies. -
PREMIUM2
De ‘truttige’ ballerina is terug, en daarmee ook de voetklachten: “Schoen scoort 0 op 3”
-
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
-
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
Gespot op de catwalks: de pumps van je bomma. De wijlen Britse prinses Diana was grote fan van de comfortabele, zij het niet zo sexy ‘omaschoenen’. Maar hoe draag je de ouderwetse hakjes anno nu? Styliste Lisa Sergeant geeft tips: “Zo is het classy en niet granny.” -
PREMIUM
Droog, krullend, fijn of dik haar? Dit is de ultieme haargids voor elk haartype. “Gebruik twee borstels”
Haren wassen, hoe moeilijk kan het zijn? Shampoo, conditioner en klaar. Toch klopt dat niet helemaal. Afhankelijk van je haartype kunnen kleine aanpassingen je helpen om het allerbeste uit je kapsel te halen. Dankzij deze haargids wordt every day een good hair day. “Heb je steil haar en had je graag meer body? Een zeezoutspray is ideaal voor meer textuur.” -
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNicolas Eisbär
frank triolet
Wendy Vm
Michael Van Acker
wesley laureys