Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Na Antwerpen en Mechelen wil ook Brussel auto's van wegpiraten afnemen: 'De flagrante gevallen halen we er nu meteen uit’

Een snelheidsduivel in Schaarbeek.Beeld Wouter Van Vooren

Terwijl Brussel erover nadenkt om in de strijd tegen wegpiraten auto's in beslag te nemen, is de maatregel in Antwerpen en Mechelen al volop in zwang. Uit navraag blijkt dat er de afgelopen maanden al negen voertuigen uit het verkeer zijn gehaald. ‘Het voordeel is dat de sanctie onmiddellijk volgt op het gedrag.’

Verkeersveiligheid, daar wil de nieuwe Brusselse regering een prioriteit van maken. Met het dodelijke verkeersongeval van afgelopen weekend, waarbij aan het Rogierplein een voetganger werd aangereden en de bestuurder vluchtmisdrijf heeft gepleegd, staat de kwestie nog hoger op de agenda. Schaarbeek kwam vorige maand nog in het nieuws, toen er een bestuurder – met een rijverbod – een veertienjarig meisje aanreed. 

De onderhandelaars van verschillende partijen willen nu afspraken maken met de gemeenten over de handhaving van verkeersstraffen en kijken hoe er auto’s van wegpiraten in beslag kunnen genomen worden. Hoe dat laatste in de praktijk moet worden gebracht, is nog niet helemaal duidelijk, maar het idee leeft wel al langer bij de verschillende Brusselse politiezones. “Momenteel worden alle mogelijkheden geanalyseerd”, zegt Matthieu Henroteaux, woordvoerder voor de Politiezone Brussel-Noord.

Inspiratie

Voor inspiratie kan Brussel kijken naar Antwerpen en Mechelen, waar auto’s van wegpiraten al langer uit het verkeer worden geplukt. Mechelen is er ongeveer een jaar geleden mee begonnen. Sindsdien heeft de politiezone Mechelen-Willebroek vier keer een auto in beslag genomen. De laatste van een 18-jarige man die al meermaals tegen de lamp was gelopen voor overdreven snelheid en onverantwoord rijgedrag. Terwijl hij nog maar een jaar een rijbewijs had. 

“Er wordt steeds een stevig dossier opgebouwd”, legt Dirk Vandesande van de Mechelse politie uit. “Eerst worden de bestuurders verwittigd en aangesproken op hun rijgedrag. Ze krijgen dan bezoek van een wijkagent of van de verkeerspolitie.” 

Pas als de bestuurders echt hardleers blijken, grijpt de burgemeester in Mechelen in. In Antwerpen gaat het er anders aan toe. Daar grijpt de politie meteen in als een automobilist het te bont maakt. Zo zijn er op anderhalve maand tijd – sinds de maatregel ‘volwaardig operationeel’ werd – al vijf voertuigen afgenomen. “We hebben nu die tool, dus we doen dat ook”, zegt woordvoerder Wouter Bruyns. 

De eerste case, begin juni, was een BMW. Die reed ’s avonds door verschillende rode lichten, bracht voetgangers in gevaar en had een valse nummerplaat. De bestuurder, een 21-jarige, bleek na een speekseltest ook cocaïne te hebben gebruikt. Een verzekering had hij niet en hij was voordien betrokken geweest bij verschillende verkeersongelukken. 

“Maar het zijn niet altijd patserbakken”, zegt Bruyns, die erop wijst dat het in andere gevallen over een Citroën Berlingo en een bromfiets ging. 

Rijcursus

Steden kunnen deze maatregel nemen op grond van de wet op het Politieambt, maar werken dus zelf een specifiek reglement uit. De termijn om een auto te houden bedraagt maximaal zes maanden. Wie zijn auto verliest, krijgt een gesprek met de burgemeester, die ook een rijcursus kan opleggen. Dat er een verschil is tussen de manier waarop Antwerpen en Mechelen dit toepassen, heeft waarschijnlijk te maken met de specifieke context in de twee steden. “We krijgen hier in Antwerpen heel veel klachten over haantjesgedrag”, zegt Bruyns. “De flagrante gevallen halen we er nu meteen uit.”  

Of we de maatregel doeltreffend kunnen noemen? “Het voordeel is dat de sanctie onmiddellijk volgt op het gedrag", zegt Ricardo Nieuwkamp, onderzoeker bij het instituut voor verkeersveiligheid VIAS. “En het is heel zichtbaar. Je pakt hier echt hun speelgoed af.” Ook al is de maatregel een goede stok achter de deur, tegelijk moeten er volgens hem genoeg juridische waarborgen zijn ingebouwd zodat een burgemeester niet gewoon zijn zin kan doen. “Daarom moet dit een uitzonderlijke maatregel blijven”, zegt Nieuwkamp. “Binnen het strafrecht heb je al een heel arsenaal aan maatregelen om een overtreder een gepaste straf te geven in de context van de feiten.”