Extreme hitte laat zich voelen op het spoor en bij kusttram: tal van vertragingen en afgelastingen

De extreme hitte laat zich ook op het spoor voelen. Op meerdere plaatsen in ons land zijn treinen afgelast. “Met deze temperaturen kunnen we geen incidenten uitsluiten, ondanks alle preventieve maatregelen”, klinkt het bij de NMBS. Heel wat reizigers zitten door de incidenten vast in snikhete treinen. Ook de kusttram ondervindt problemen en werd stilgelegd. De Thalys is zelfs gestopt met tickets verkopen.

gjs

Brandjes, defecte treinen en schade aan bovenleidingen: de incidenten volgen elkaar donderdag snel op. Het treinverkeer loopt dan ook heel wat hinder op. “Hier en daar zijn er inderdaad incidenten door de warmte”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Dat zorgt voor vertragingen en afgelastingen. Bijvoorbeeld tussen Mechelen en Vilvoorde, waar er problemen zijn met de bovenleiding.”

Tussen Brussel en Mechelen staat al minstens een uur een Thalys-trein geblokkeerd en tussen Kortrijk en Oudenaarde staan twee NMBS-treinen met 60 reizigers vast.

Onderbroken

Al die incidenten zijn een rechtstreeks gevolg van de hitte. “Met deze temperaturen kunnen we geen incidenten uitsluiten”, zegt Temmerman. “Zelfs ondanks alle preventieve maatregelen die Infrabel genomen heeft. Waar ze kunnen, lossen ze de problemen zo snel als mogelijk op.”

Het treinverkeer is onderbroken tussen Mechelen en Puurs, tussen Kortrijk en Oudenaarde, tussen Hamont en Mol, tussen Mol en Hasselt, tussen Boom en Antwerpen-Zuid en tussen Waregem en Deinze. Ook in Brussel rijden gevoelig minder treinen. Bekijk hier alle incidenten.

Bij Thalys hebben ze door de problemen beslist om geen tickets mee te verkopen. De maatschappij raadt iedereen aan om hun reis uit te stellen.

Kusttram stilgelegd

De vele dagjestoeristen aan de zee hebben pech: de kusttram is er namelijk over het ganse traject - van De Panne tot Knokke - stilgelegd. “Die beslissing werd omstreeks 15.30 uur genomen. Er zullen over de ganse lijn vervangbussen ingelegd worden. Die hebben uiteraard een kleinere capaciteit. Maar we doen er alles aan om alle reizigers tijdig op hun bestemming te krijgen”, aldus Sonja Loos, de woordvoerster van de vervoermaatschappij.

De problemen begonnen eerder deze middag. In De Haan was een bovenleiding naar beneden gekomen. Die hing door de hitte niet meer zo vast en een tram kwam er mee in aanrijding. Het tramverkeer tussen de halte Zwarte Kiezel en het station van Oostende moest toen al vervangen worden door pendelbussen. Heel wat reizigers moesten in afwachting in de loden hitte wachten. Het ging onder andere om de mensen die op de tram die de bovenleiding aanreed zaten. De hulpdiensten kwamen ter plaatse om water uit te delen.

Maar de hitte zorgt voor nog meer problemen. Want de warmte doet de rijdraad naar beneden hangen. Daardoor moest de tram over het ganse kusttraject zeer traag rijden. “Om grotere problemen te vermijden”, aldus de woordvoerster. “Maar daardoor ontstonden dus wel vertragingen en moesten mensen langer wachten.”

Extra controles

Wegens de hitte voert infrastructuurbeheerder Infrabel extra controles uit op het hele spoorwegnet. Door de extreme warmte kunnen bijvoorbeeld de sporen te veel uitzetten, waardoor er “spoorslingeringen” kunnen ontstaan. Daarnaast krijgen ook de bovenleidingen en seininrichtingen een nakijkbeurt. Woensdag kreeg Infrabel te maken met een tiental problemen te wijten aan de hitte, zo zegt woordvoerder Thomas Baeken donderdag.

De extra controles naar aanleiding van de hitte gebeuren op belangrijke punten over het hele spoorwegnet. “Zo kunnen onze ploegen meteen ingrijpen om problemen zo snel mogelijk te verhelpen”, zegt Baeken.

Het Belgische spoorwegnet telt ongeveer 3.600 kilometer aan spoorlijnen of 6.500 kilometer aan hoofdsporen. Iedere spoorlijn wordt voor de zomer al preventief gecontroleerd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen