N-VA ontkent dat autobelastingen zullen stijgen: “Maatregel wordt volledig budgetneutraal”
Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever (N-VA) wordt aangegeven, kan de factuur voor de automobilist fors stijgen. Dat zegt sectorfederatie Febiac, op basis van eigen ramingen. Maar N-VA ontkent dat het zover zal komen. “De maatregel zal budgetneutraal zijn.”
"In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen", schreef De Wever in zijn nota. "Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper."
De WLTP is de nieuwe, meer realistische manier om de uitstoot en het brandstofverbruik van auto's te meten. Ze vervangt de New European Driving Cycle (NEDC) uit de jaren 70, die te weinig rekening hield met werkelijke rijomstandigheden op de weg. De NEDC verdwijnt binnenkort volledig, alle Europese landen worden dan verplicht de WLTP te gebruiken.
Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt nu dat de nieuwe test grote gevolgen kan hebben voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de gemeten CO2-uitstoot met 20 procent, zouden zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (eenmalige belasting op inverkeerstelling van een nieuwe of tweedehands auto) omhoog gaan. Vooral bij de BIV is de stijging aanzienlijk.
Van 357 naar 850 euro
Febiac maakte een simulatie voor acht courante modellen. Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. Ook bij de dieselmodellen stijgt de BIV, maar opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.
De verhoging van de BIV en rijtaks zou weliswaar enkel voor particulieren en rechtspersonen gelden. De fiscaliteit voor leasingwagens is nog altijd federale materie.
“Contraproductief”
Woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac waarschuwt dat de duurdere fiscaliteit contraproductief dreigt te zijn. "De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen." Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden.
Toch staat het nog lang niet vast de de nieuwe taksen ook effectief duurder zullen uitvallen. Kaesemans nuanceert: “De nieuwe WLTP-gebaseerde fiscaliteit is onvermijdelijk, aangezien de NEDC-waarden binnenkort gewoon niet meer bestaan. Maar niets of niemand zegt dat de formule voor de berekening van de belasting niet kan aangepast worden aan de WLTP-waarden. De Vlaamse regering kan perfect de rekensleutel aanpassen. De cijfers die wij aangeleverd hebben, bewijzen enkel dat dat nodig is. Als de Vlaamse regering het goed aanpakt, kan er een nieuwe fiscaliteit komen die globaal gezien budgetneutraal is, maar die toch verder gaat in de stappen die Vlaanderen in het verleden al gezet heeft: de meest milieuvriendelijke voertuigen ook fiscaal het voordeel geven.”
N-VA: “Dit is voorbarig”
Dat is waar ook N-VA zich bij aansluit. De partij ontkent in alle toonaarden dat de belastingen fors de hoogte in zullen gaan. De partij wijst erop dat de WLTP-testcyclus sowieso ingevoerd moet worden, maar dat de herberekening van de autofiscaliteit sowieso budgetneutraal zal zijn zijn. Dat wil zeggen dat die voor de overheid niet meer geld opbrengt dan vandaag. “Het zou zelfs minder kunnen zijn, als mensen die een nieuwe wagen kopen een properdere wagen kopen. Dan zal de overheid net minder inkomsten hebben. De tarieven zullen aangepast worden zodat het niet plots voor iedereen veel duurder wordt.”
De partij erkent wel dat wie een een vervuilende auto koopt, meer zal moeten betalen. Maar enkel wanneer wie een propere auto koopt, minder zal betalen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eindeloze speeches en hotels geboekt: Vlaams Belang en N-VA debatteren tot putje van de nacht met De Moor over terugkeerbeleid
-
PREMIUM
“We zijn het allerbelangrijkste kwijt. Net toen we dachten dat we haar terug hadden.” Baby Julia overlijdt net nadat ze kankervrij is verklaard
Ze was amper negen maanden oud, maar ze vocht bijna haar hele, korte leventje tegen leukemie. Eind maart was er voor het eerst goed nieuws, toen de dokters baby Julia kankervrij verklaarden. Maar nog geen maand later werd een tot dan niet ontdekte hersentumor haar fataal. Haar ouders zijn kapot van verdriet. “We waren zó blij, zo klaar om haar het leven buiten het ziekenhuis te tonen. En dan gebeurt het allerergste tóch.”Knokke -
PREMIUM10
ONZE OPINIE. “Er komen meer dan een miljoen ‘Bompa Bockies’ aan: daar zijn we niet klaar voor”
Het maatschappelijk belangrijkste programma van het moment wordt gemaakt door een als bejaarde geschminkte 39-jarige die zichzelf Bockie De Repper noemt. Lees de reportage en kijk vooral zelf, want ‘Bompa Bockie’ is van het schoonste dat op televisie te zien is. “Over iets meer dan twintig jaar zullen er 1,2 miljoen 80-plussers zijn”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Misschien zorgt Bockie ervoor dat we eindelijk niet langer wegkijken van die enorme uitdaging.” -
-
PREMIUM21
Opvallend minder EK-mania: wat is er aan de hand? “Je kunt het kijksportinflatie noemen”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
NMBS waarschuwt voor frauduleuze posts op sociale media
De NMBS waarschuwt in een persbericht voor bedrieglijke berichten die rondgaan op sociale media. Oplichters proberen, aan de hand van valse berichten over promoacties bij de Belgische spoorwegen, de persoonlijke gegevens van mensen te verkrijgen. -
16
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
Hoe presteerde de Vlaamse regering de afgelopen 4,5 jaar? Om een volledig overzicht te krijgen wikt en weegt onze politiek journaliste Astrid Roelandt het beleid van de negen ministers van de Vlaamse regering en geeft hen elk een uitgebreid rapport. Twee van hen zijn gebuisd, eentje gedelibereerd en drie ministers zijn geslaagd met onderscheiding. Bekijk de rapporten hieronder in detail. -
PREMIUM
De sloopkogels in de 'N-VA-nota': geen betonstop, geen rekeningrijden, geen woonbonus, maar wat dan wel?
967 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFemke Hermans
Andy De Schieter
Geert Van Oosterwyck
André Miechielsen
michel De Blay