Aantal Belgen dat naar het werk fietst in 5 jaar verdubbeld
Meer dan 1 op de 10 werknemers (13,4 procent) in België neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als 5 jaar (6,4 procent) geleden. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit.
De fietsende Belg is 41 jaar en 4 maanden oud en fietst gemiddeld 9,4 km naar het werk, ruim 2 km meer dan 5 jaar geleden, hoofdzakelijk dankzij de elektrische fiets. Ook het openbaar vervoer won de laatste 5 jaar aan populariteit ten koste van de auto.
Regionale verschillen
De populariteit van de fiets voor het woon-werkverkeer stijgt in heel België, met Vlaanderen als trekker: 15,2 procent van de Vlamingen fietst regelmatig tussen thuis en werk. Koploper is Antwerpen, 1 op de 5 Antwerpse werknemers fietst naar het werk, en Limburg is de snelste groeier. Hier ging het percentage maal drie, aldus Acerta.
In Wallonië is de fiets het minst populair (0,9 procent). Niet onlogisch gezien de grotere afstanden en de hoogteverschillen. Brussel krijgt 3,73 procent van de werknemers regelmatig op de fiets. In 2013 was dat 2 procent. Het pad wordt daar geëffend, aldus Dirk Wijns, directeur Acerta Consult.
De stijging van fietsende werknemers geldt in alle leeftijdscategorieën met uitzondering van de oudsten (+ 63-jaar). Een 50-plusser fietst nog net zo vaak als de min-35-jarige. De gemiddelde leeftijd van die naar het werk fietsen ligt op 41 jaar en 4 maanden, in 2013 was dat 40 jaar.
In 2013 woonde drie kwart van de fietsers binnen een straal van 10 km van het werk, in 2018 is die groep geslonken tot 62 procent. De groep die meer dan 30 km naar het werk fietst, groeide in diezelfde tijd van 5,5 procent naar 9,8 procent. Door het succes van de e-bike is de gemiddelde gefietste woon-werkafstand op 5 jaar gestegen van 7,3 naar 9,4 km.
Openbaar vervoer
Een groeiend percentage werknemer gaat ook met de trein, bus, tram of metro naar het werk: van 2,8 procent in 2013 naar 4,2 procent in 2018 voor België, in Vlaanderen van 2,5 procent naar 3,8 procent. "Die groei moeten we relativeren: gemiddeld plus 51 procent in 5 jaar is een heel pak minder dan wat de fiets (+ 104 procent) doet. Het absoluut belang van het openbaar vervoer blijft beperkt: nog altijd maar 4,15 procent van de werknemers kiest ervoor."
De cijfers zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, zowel kmo's als grote ondernemingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vanaf oktober punten voor wie naar school fietst
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
8
WEERBERICHT. Al een beetje warmer vandaag, volgende week 23 graden
Het wordt vandaag eindelijk een beetje warmer en die trend zit zich in het weekend door. Volgende week gaan we volgens de meest recente voorspellingen van het KMI zelfs naar 23 graden. We raken wel niet af van de neerslag. -
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Cambio vervangt 9.400 privéwagens of 18 voetbalvelden aan parkeerplaats
Cambio haalt met zijn wagenpark zowat 9.400 personenwagens van de baan. Dat berekent het autodeelbedrijf naar aanleiding van zijn 15e verjaardag. Gemiddeld vervangt een cambio-auto dertien auto's in privébezit. Zo worden ongeveer 18 voetbalvelden aan parkeerplaatsen uitgespaard. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Bé De Meyer (60) praat voor het eerst sinds ex Eddy Snelders van voyeurisme wordt beticht: “Hoe kan het dat ik nooit iets zag? Ik lig daar wakker van”
“Het is net een beerput die open is gegaan”, zegt Bé De Meyer (60), die 16 jaar lief en leed deelde met de in opspraak gekomen Eddy Snelders (65). Deze week kreeg ze een zoveelste slag in haar gezicht. Via de media vernam ze dat hij al op zijn achttiende veroordeeld werd wegens openbare zedenschennis. “Zo pijnlijk”, zegt ze. Want ook dat wist ze niet. Net zoals ze nooit heeft geweten dat Snelders jarenlang hun gezin, familie en vrienden stiekem filmde op het toilet of in de douche. “Het is precies alsof ik iemand anders heb gekend.” -
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
-
PREMIUM9
ONZE OPINIE. “Er komen meer dan een miljoen ‘Bompa Bockies’ aan: daar zijn we niet klaar voor”
-
PREMIUM
Brusselse stadstol kan pendelaars tot meer dan 1.000 euro per jaar kosten
Alles komt terug. Ook de stadstol. Het mag middeleeuws klinken, de nieuwe Brusselse regering wil wagens die het gewest binnenrijden nog deze legislatuur doortochtgeld doen betalen. De tarieven liggen nog niet vast, maar volgens voorbereidend onderzoek kan de rekening voor de modale pendelaar al snel op te lopen tot boven de duizend euro per jaar. Bedoeling is dan ook hem of haar uit de auto te jagen. De Brusselse regering blijft wel voorstander van een slimme kilometerheffing voor heel het land, zodat ook de Vlaamse automobilist wordt gecompenseerd. -
Satirische website ‘t Scheldt overweegt te stoppen na veroordeling in zaak met Conner Rousseau
De satirische website ‘t Scheldt overweegt ermee op te houden na een veroordeling in een rechtszaak tegen Vooruit-kopstuk Conner Rousseau. De site werd door de Antwerpse rechtbank van eerste aanleg veroordeeld tot 1 euro symbolische schadevergoeding omwille van aangerichte reputatieschade. -
Peeters sleutelt aan terugkommoment voor beginnende bestuurders
40 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKurt Staessens
Stephan Priem
peter colson
Pieter Verhulst
Claudia Rosseel