Direct naar artikelinhoud
InterviewVeilig verkeer

Moeten parkeerplaatsen vlak bij scholen weg? ‘50 meter is echt geen grote afstand’

Moeten parkeerplaatsen vlak bij scholen weg? ‘50  meter is echt geen grote afstand’
Beeld bob moors

Geen parkeerplaatsen meer in de directe omgeving van de school: op die manier wil de Voetgangersbeweging de schoolomgeving, veiliger, groener en socialer maken. De organisatie lanceert vandaag een voorstel om de parkings binnen een straal van 50 meter te schrappen en ze om te bouwen tot publieke ruimte. Vier vragen aan directeur Tom Dhollander.

50 meter is niet eens zo veel, toch?

“Het mag altijd meer zijn, maar de ervaring leert ons dat zelfs binnen die beperkte oppervlakte veel winst te boeken valt. Door parkeerplaatsen weg te nemen, krijg je ruimte voor kwalitatieve ingrepen. Uit een bevraging van 1.500 scholen blijkt er echt een manifest tekort aan groen in de schoolomgeving. Er is ook nood aan sociale ruimte, zoals zitbanken. Die kunnen gebruikt worden door ouders die aan de schoolpoort staan te wachten op hun kind, maar ook door de mensen die in de buurt wonen.”

Moet de auto helemaal geweerd worden uit de schoolomgeving?

“Nu al zie je heel veel schoolstraten opduiken, waar de straat tijdelijk wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Maar er is meer nodig. Uit een onderzoek van Greenpeace bleek de luchtkwaliteit in de klas ondermaats, en dat komt onder andere door het autoverkeer aan de school. Door parkings weg te nemen, stimuleer je ouders en kinderen om op een andere manier dan met de auto naar school te gaan, bijvoorbeeld met de fiets. Ook dat is trouwens een bezorgdheid bij scholen: het gebrek aan beweging bij hun leerlingen.

“Critici zullen zeggen dat de auto weer in het verdomhoekje wordt gezet. Maar laten we eerlijk zijn: 50 meter is een voetbalplein op de korte kant, dat is echt geen grote afstand.”

Het komt ook de veiligheid ten goede. Nu wordt de zone 30 in een schoolomgeving door automobilisten vaak genegeerd buiten de schoolspits.

“Je ziet inderdaad dat er – zeker overdag – een probleem is met de handhaving van die zone 30. Ingrepen waarbij de straat met bijvoorbeeld paaltjes versmald worden zijn wel effectief, maar we kunnen niet wachten tot alle straten voor een school op die manier heringericht zijn. Ons pleidooi is om veel verder te gaan. Heel veel scholen kampen met plaatsgebrek, laat ons dan tenminste de publieke ruimte errond op de juiste manier gebruiken. Zo kunnen scholen die ook overdag gebruiken.”

Hoe zit het met het financiële plaatje? Iemand moet al die ingrepen wel betalen.

“Het is moeilijk om daar een cijfer op te plakken, want iedere school heeft andere behoeften. We weten door proefprojecten uit het verleden dat zo’n herinrichting niet altijd veel moet kosten. Je kan al veel bereiken met beperkte middelen.

“Maar vergeet niet dat die investering een groot terugverdieneffect heeft. Brits onderzoek geeft aan: iedere euro die je investeert in kwaliteitsvolle publieke ruimte, krijg je op niveau van de samenleving 37 keer terug. Het effect op de gezondheid van mensen is groot, en dat is ook belangrijk om de kosten voor de sociale zekerheid onder controle te houden.”