Waarom je dit waarschuwingslampje beter niet kunt negeren
Het is het meest onbegrepen en meest gevreesde controlelampje van een auto-dashboard en kan verwijzen naar de meest uiteenlopende problemen. Soms flikkert het, soms brandt het permanent, maar bijna niemand weet wat je ermee aan moet: het motorblokje, soms met een bliksemschicht.
Veel automobilisten hebben het al eens meegemaakt. Je rijdt probleemloos rond in je auto en plotseling licht uit het niets een geel lampje op in het instrumentarium, in de vorm van een motorblok. Het symbool kan regelmatig knipperen, incidenteel opflikkeren of permanent branden, maar menig automobilist heeft geen idee wat er aan de hand is.
Hoewel het lampje kan verwijzen naar tientallen mankementen aan de motor en/of het uitlaatsysteem, betekent het niet dat je ogenblikkelijk moet stoppen om een sleepwagen te bellen. Wel is het in veel gevallen een waarschuwing dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren, omdat uiteindelijk dure componenten kunnen beschadigen.
In een enkel geval heb je geluk. Het kan zijn dat het symbool enkele malen opflikkert. Dat kan betekenen dat er een ‘glitch’ zit in het OBD-systeem van de auto. Dit On Board Diagnosis-systeem zit sinds de jaren tachtig in auto's en bestaat uit computers die steeds meer voertuigprestaties controleren, zoals motortoerental, brandstofmengsel en ontstekingstijdstip. De Check Engine-lampjes gaan branden wanneer een circuit, component of systeem niet slaagt voor een basistest die de boordcomputers bij elke start uitvoeren, of wanneer deze tijdens het rijden een afwijkende meting registreren.
Wanneer het probleem niet kan worden verholpen, schakelt de computer de gele waarschuwingsindicatie in met het motorsymbool. Ook slaat de computer een ‘probleemcode’ op in het geheugen die de bron van het probleem aanwijst, zoals een defecte sensor of een motor die niet goed werkt. Die code kan alleen worden uitgelezen door diagnose-apparatuur van een dealer of specialist.
Tips voor als het lampje brandt:
- Stop de auto, zet de motor af en probeer na een paar seconden opnieuw te rijden. Soms is er sprake van een lichte verstoring of een zogeheten ‘glitch’ in een van de boordcomputers.
- Zoek naar een probleem dat onmiddellijke aandacht vereist. Controleer de dashboardmeters en -lichten op aanwijzingen voor lage oliedruk of oververhitting. Deze omstandigheden betekenen dat je moet stoppen en de motor moet afzetten zodra je een veilige plaats kunt vinden om dit te doen. Bij sommige auto’s betekent een geelverlicht symbool dat je het probleem moet onderzoeken, terwijl een rood verlicht symbool betekent dat je onmiddellijk moet stoppen en de motor af moet zetten.
- Verlaag je snelheid en laadlast. Als het lampje knippert en/of je ernstige prestatieproblemen opmerkt, zoals vermogensverlies, verlaag dan je snelheid en probeer de motor minder te belasten. Het zou bijvoorbeeld een goed idee zijn om te stoppen met het trekken van een aanhangwagen of caravan. Laat de auto zo snel mogelijk controleren om dure schade te voorkomen.
- Draai je tankdop goed vast. Dit lost vaak het probleem op. Houd er rekening mee dat het verschillende ritjes kan duren voordat het licht wordt gereset. Sommige voertuigen hebben een aparte indicator die waarschuwt voor een losse tankdop voordat het lampje ‘check engine’ aanfloept.
- Weersta de aandrang om de accu van de motor los te koppelen om het systeem te resetten om zodoende het lampje uit te schakelen. Als de radio van je auto een anti-diefstalfunctie heeft, blijft er een onwerkzaam audiosysteem over totdat je de juiste beveiligingscode kunt invoeren. In alle andere gevallen is het een poging waard. Komt de waarschuwing terug, dan is een bezoek aan de werkplaats voor een exacte diagnose onvermijdelijk.
Risico op dure reparatie
Omdat er letterlijk tientallen redenen zijn waarom het licht kan branden, zijn de risico’s moeilijk te bepalen door eenvoudig naar het dashboard te kijken voor aanvullende informatie. Wanneer een probleem met de koelvloeistoftemperatuursensor bijvoorbeeld niet wordt opgelost, kan je motor oververhit raken. Als er te veel onverbrande brandstof in het uitlaatsysteem komt, kan dit een katalysator kapotmaken en problemen met de verbranding kunnen bijvoorbeeld leiden tot defecte kleppen in de cilinderkop.
Alle automerken hebben standaardtarieven voor het exact diagnosticeren van het probleem dat wordt aangeduid met het controlelampje. De prijzen voor het uitlezen van de controlesystemen beginnen bij de meeste merken tussen de 80 en 120 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Nu autokeuring strenger gaat controleren: dit is de betekenis van alle 64 waarschuwingslampjes in je auto
De autokeuringscentra gaan vanaf 1 december de gebreken aan lichten en reflectoren strenger beoordelen. Gebreken die nu nog tot een groen keuringsbewijs met een opmerking leiden, zullen binnenkort uitmonden in een afkeuring. Wanneer de auto een probleem vaststelt, gaat een van de waarschuwingslampjes opflikkeren. Alleen: er zijn liefst 64 verschillende pictogrammen in gebruik. Wat ze precies betekenen, leggen we hier even uit. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
50 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerVera Verscheuren
Anoniem
Erwin De Mulder
Marianne Van den Lemmer
Philip Verniers