De Lijn-topman: “Snoeien in aanbod, zodat reiziger zekerheid heeft”
Een schoolagenda die uitpuilt van de nota's, een paard dat dienstdoet als vervoersmiddel naar school en een kind dat overweegt op internaat te gaan. Enkel en alleen omdat bussen van De Lijn niet, of veel te laat, opdagen. Roger Kesteloot, directeur-generaal van de vervoersmaatschappij, begrijpt de frustraties van reizigers. "Maar in de hele transportsector is het een probleem om personeel te vinden."
Een zestienjarige die uit pure miserie op haar paard naar school pendelt, omdat de bus haar sinds september al zeker 13 keer in de kou had laten staan. Wat denkt u als u dat ziet?
"Dat het zeker niet goed is. Ik begrijp de frustraties van ouders, want als je een abonnement - vaak voor een heel jaar - koopt, dan reken je erop dat de bussen rijden. Zulke verhalen motiveren mij om dubbel zo hard te werken om alles in orde te krijgen. Ondanks de moeilijke omstandigheden, want we hebben een tekort aan chauffeurs. Dat is groter dan de voorbije jaren, omdat we nu in een periode zitten dat er veel mensen met pensioen gaan. Het grootste probleem is dat het, zeker in bepaalde regio's zoals Vlaams-Brabant, verschrikkelijk moeilijk is om nieuw personeel te rekruteren. Vorig jaar in december hebben we een nieuwe aanwervingsronde gestart. We hadden voor dit jaar op 570 nieuwe chauffeurs gerekend en gaan nu richting 500."
Waarom is het zo moeilijk om goede chauffeurs te vinden?
"Het is in de hele transportsector een probleem, hoor. Wij merken vooral dat een onregelmatig uurrooster afschrikt. Onze lonen zijn competitief en het is een fijne job, maar in het begin van je carrière zijn de uurroosters soms onvoorspelbaar. Daar moeten we iets aan doen."
Kan u dat? Want u kan moeilijk iedereen zijn favoriete schema laten kiezen.
"Het is natuurlijk een hele puzzel, maar we zijn momenteel een nieuw systeem met gesofisticeerde software aan het proberen, dat de planning samenstelt op basis van de voorkeuren van chauffeurs. Ervaringen uit het buitenland en pilootprojecten in Kortrijk en Brugge leren ons dat 85% van de planning daarmee al kan worden geregeld."
Een personeelstekort, dat is één ding. Onwetende reizigers in de kou laten wachten op een bus die toch niet zal komen, is nog iets anders. Een loterij, noemen ouders het.
"Ik snap de frustraties en deel die. Daarom werken we volop aan een systeem waarbij we op tijd kunnen laten weten of een bus al dan niet rijdt. Dat is wel het minste dat we kunnen doen op vlak van communicatie. Met de huidige reisinformatie op onze app kan dat niet, maar binnen één of twee maanden zou dat wel lukken."
"Daarnaast bekijken we in de regio's waar de situatie het ergst is of we de dienstregeling kunnen aanpassen. We zouden dan bijvoorbeeld vier bussen per uur laten rijden in plaats van vijf, zodat we wel zekerheid kunnen bieden. Betrouwbaarheid is bijzonder belangrijk."
Chauffeurs zouden zich regelmatig ziek melden. Klopt dat?
"Het ziekteverzuim ligt niet laag, maar ook niet veel hoger dan in andere sectoren. Door het personeelstekort beland je natuurlijk in een vicieuze cirkel. Van de chauffeurs die er wel zijn, vragen we extra inspanningen of we weigeren al eens een vrije dag, waardoor het voor hen soms te veel wordt. Ik kan begrip opbrengen dat zij op zulke zware momenten misschien snel naar ziekteverzuim grijpen."
Is het überhaupt mogelijk om als vervoersmaatschappij veel beter te doen, wetende dat jullie stevig hebben moeten besparen?
"Het feit dat we nu een tekort aan chauffeurs hebben, ligt niet aan de besparingen, maar aan de arbeidsmarkt. De besparingen hebben zich laten voelen in de interne werking, maar hebben het aanbod niet verkleind. De lonen van de chauffeurs zijn ook niet gedaald. Ze krijgen binnenkort zelfs 1,1% extra loon."
De nieuwe Vlaamse regering wil 10 miljoen euro investeren in De Lijn. Wat kan u daarmee?
"De stijgende kosten opvangen en een beetje aan kwaliteit en betrouwbaarheid werken. Extra aanbod komt er niet, als je weet dat ons exploitatiebudget voor heel Vlaanderen zo'n 700 miljoen euro is."
"Maar de reizigers kunnen op ons rekenen: we zullen alle mogelijke inspanningen doen. Het is voor ons heel belangrijk dat onze dienstverlening betrouwbaar is. En als een bus niet rijdt, zullen reizigers dat op tijd weten, zodat ze een alternatief kunnen zoeken. Maar ik hoop dat dat zo weinig mogelijk zal moeten gebeuren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
PREMIUM
Tientallen lezers delen stuitende verhalen over De Lijn: “Met de bus naar school, dat is een loterij”
"Met de bus naar school, dat is een loterij. Een schande, ik verleng geen énkel abonnement meer!" Het is maar één van de tientallen reacties uit heel Vlaanderen die de redactie gisteren toegestuurd kreeg op de vraag of de schoolgaande jeugd hinder ondervindt met De Lijn. De Lijn wijt de problemen aan het tekort aan chauffeurs, maar de ouders willen eindelijk een oplossing. -
PREMIUM2
“Ze dragen ons hier op handen en da’s onze beloning”: vrolijke vrijwilligers Marleen (66) en Eric (73) zorgen dat voetbalclub blijft draaien
Voetbalcubs zitten verlegen om vrijwilligers. Marleen (66) en Eric (73) Finaut – een koppel dat al veertig jaar bij tweedeprovincialer SK Snaaskerke zowat alles doet behalve tegen een bal trappen – zijn een uitstervend ras. Ze verzorgen het terrein, kuisen de kantine, wassen modderige truitjes, vullen hongerige magen, smeren dorstige kelen en spelen zelfs voor psycholoog. Ze doen het gratis, maar niet voor niets. “Dit geeft kleur aan ons leven.” -
-
PREMIUMVerkiezingen
Hoogste pensioenen aftoppen en eerste vijf jaar geen leefloon krijgen: zo ziet het besparingsplan van N-VA eruit
-
Mag je binnenkort niets meer eten of drinken op de trein, tram en bus om obesitas tegen te gaan?
Eten en drinken in bussen, trams en treinen zou verboden moeten worden om het stijgende aantal kinderen met obesitas tegen te gaan. Dat blijkt alvast van uit een rapport van professor en voormalig hoofd van de medische diensten in Engeland, Sally Davies. -
WEERBERICHT. Vandaag eerst nog nat en daarna meestal droog, in het weekend telkens droge start gevolgd door opnieuw regen
Lokaal viel er gisteren tot 50 liter regen per vierkante meter in het noordoosten van ons land, zegt onze weerman Frank Duboccage. Zo erg wordt het vandaag en de komende dagen niet, maar we zijn ook nog niet verlost van de regen. “De regenzone trekt maar heel traag richting het noorden”, aldus Duboccage. Nat dus vanochtend, “maar na de middag zou het wel grotendeels droog worden vanaf het zuiden”. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
309
OVERZICHT. Meer loon, meer pensioen, meer verlof én meer koopkracht: dit werd ons allemaal beloofd op 1 mei
-
PREMIUM49
Diëtist Michaël Sels: “Een gezonde brooddoos voor je kind? Wees realistisch!”
In de brooddoos van één kind op de drie zit helemaal niets wat de stempel ‘gezond’ verdient, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe moet het dan wel? Hoe vinden mama’s en papa’s de tijd om de brooddozen van hun kroost te vullen met een gezonde lunch? En hoe houd je het betaalbaar? Diëtist Michaël Sels (UZA) geeft enkele tips die voor iedereen direct bruikbaar zijn. “Vergeet vooral de funfactor niet!” -
Man (20) slaat controleur De Lijn (38) in elkaar met metalen staaf: “Dit is poging tot doodslag”
Een 38-jarige controleur van vervoersmaatschappij De Lijn is zaterdagochtend vanuit het niets aangevallen door een twintigjarige man in het metrostation onder Antwerpen-Centraal. De controleur maande de man aan om te stoppen met roken op het perron, waarop hij werd aangevallen met een metalen staaf. Het slachtoffer is zeker tien dagen werkonbekwaam. De verdachte werd voorgeleid voor poging doodslag en blijft aangehouden. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
214 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Halsberghe
Patril De coninck
Anne Marie De Keersmaecker
Eric Grosemans
Gilbert Dejonghe