Waarom het Duitse Touring botsingen nabootst met Lego-auto’s
Kan een crash nauwkeurig digitaal worden gesimuleerd? Dat vroeg de ADAC, de Duitse evenknie van Touring, zich af. Ze berekenden de impact op een computer en keken vervolgens of de data overeenkomen met de werkelijkheid.
Is de rekenkracht van moderne computers goed genoeg om een crashtest perfect te simuleren? Dat vroegen de ADAC en een Duits computerblad zich af. Als testobjecten werd gekozen voor twee Lego-auto’s: een Porsche 911 GT3 RS zou zich in de zijkant van een Bugatti Chiron moeten boren.
De auto's, gebouwd op een schaal van 1 op 8, bestaan gezamenlijk uit ongeveer 6.300 onderdelen. Specialisten van de simulatiespecialist Dynamore hadden de kenmerken van alle onderdelen in een softwareprogramma vastgelegd. Vervolgens werd de crash met uiterst hoogwaardige computers in Stuttgart gesimuleerd.
Tijdens de echte crashtest met de Lego-auto's in het technisch centrum van de ADAC in het Beierse stadje Landsberg, raakte de 911 GT3 RS de B-stijl van de Chiron met 60 km/u. De impact is verwoestend en beide auto's spatten uiteen in duizenden stukken. Verschillende hogesnelheidscamera’s namen de crash op met maximaal 1.000 beelden per seconde.
Het resultaat van de echte crash verraste de experts enorm. Er bleef bijna geen steen op elkaar. De digitale simulatie toonde veel minder impactschade. Na het vergelijken van gesimuleerde en echte crash, trok de ADAC een duidelijke conclusie: simulaties zijn belangrijk om te besparen op geld en materialen, maar voor een realistisch schadebeeld zijn echte crashes onmisbaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
vtwonen
Stralend schone ramen: met deze tips verban je vegen voorgoed naar het verleden
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer