“Brexit-oplossing voor Noord-Ierland zet deur voor ontwijking van douanerechten open"
De regeling rond Noord-Ierland in het nieuwe brexitakkoord tussen de Europese Unie en de Britse regering, brengt heel wat praktische problemen met zich mee en opent de deur tot de ontwijking van invoerrechten. Dat zegt Geert Van Calster, professor aan de KU Leuven en expert internationaal handelsrecht. "Het is duidelijk dat dit een enorme Europese toegeving is."
De Ierse backstop, het mechanisme dat in het vorige brexitakkoord moest vermijden dat er opnieuw controles zouden komen op de grens tussen Noord-Ierland en de Europese lidstaat Ierland, was het heetste hangijzer in de brexitonderhandelingen. In de nieuwe deal die Brits premier Boris Johnson uit de brand kon slepen, wordt daar een mouw aan gepast.
Noord-Ierland zal na de overgangsperiode die loopt tot eind 2020 juridisch deel blijven uitmaken van het Britse douanestelsel. Om een harde grens met Ierland te vermijden, blijft het gebied de Europese regels rond de Europese interne markt wel volgen en komen er douanecontroles tussen Noord-Ierland en de rest van het Verenigd Koninkrijk. Goederen die vanuit Groot-Brittannië naar Noord-Ierland worden vervoerd, zullen echter niet onderworpen worden aan invoerrechten, tenzij ze voor de Europese markt bedoeld zijn.
"Het is duidelijk dat dit voor marktspelers een belangrijke opening gaat creëren tot de Europese markt die moeilijk te controleren gaat zijn", zo analyseert Van Calster de regeling. "De praktische complicaties zijn heel groot en voor diegenen die het systeem willen bespelen, is er nu een heel duidelijke ingangspoort om aan ontwijking te doen." Kort gezegd: goederen kunnen via Groot-Brittannië door Noord-Ierland naar Ierland en dus de EU gebracht worden zonder controle. Eens de goederen zich in Ierland bevinden, zitten ze ook in de interne Europese markt.
Britse douaneagenten
Bovendien zullen de douanecontroles die dan wel worden gedaan, door de Britten zelf worden uitgevoerd. "Volgens mij is de Europese Unie zich daarvan bewust, maar het is een enorm risico dat ze zich verlaat op de Britse douaneagenten. Dat is compleet naïef. De Britse douane heeft er geen enkel belang bij om een prioriteit te maken van de controle op de aangifte van voor de EU bestemde goederen."
Dat het nieuwe brexitakkoord vastlegt dat de Europese Unie functionarissen kan afvaardigen die Britse douaniers zouden kunnen aansturen, biedt op dat vlak weinig soelaas, vreest de professor. "Je kan het vergelijken met blauwhelmen sturen naar oorlogsgebied, die de dingen in de gaten moeten houden, maar weg zijn zodra er 2.000 man aan de poorten staat", zegt hij. "Dat is iets dat op papier kan werken, maar in de praktijk volstrekt onwerkbaar is. Je kan je de complicaties zo voorstellen. Heeft zo'n Europese ambtenaar bijvoorbeeld toegang tot de douanedatabank van de Britten? Waarschijnlijk niet. Dus je zit daar met iemand die geen enkele toegang heeft tot informatie."
Economische gevolgen
Het feit dat het systeem gevoelig is aan ontwijking, heeft volgens Van Calster ook mogelijke economische gevolgen. "De douanerechten zijn samen met de btw de grootste inkomstenbron voor de Europese Unie. Dus als je een groot ontwijkingsmechanisme hebt via Noord-Ierland, dan heb je ook meteen een grote impact op de Europese financiën."
Van Calster ziet de nieuwe regeling rond Noord-Ierland dan ook als een "enorme toegeving van de Europese Unie". "Voor de EU zou het natuurlijk beter zijn geweest als men ervan uit zou gaan dat alle goederen die vanuit Groot-Brittannië naar Noord-Ierland worden vervoerd, bestemd zijn voor de Europese markt, tenzij er overtuigende argumenten worden aangedragen dat ze bestemd zijn voor de Noord-Ierse interne markt. Maar dat was waarschijnlijk onverteerbaar voor de Britten, omdat je dan het de facto blijven van Noord-Ierland in de EU veel meer onderstreept.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM389
14 experten waarschuwen voor ongeziene wooncrisis: “Willen we dat mensen in containers wonen?”
-
Aandeelhouders Tesla gaan opnieuw stemmen over miljardenbeloning Elon Musk
Aandeelhouders van Tesla gaan opnieuw stemmen over het omstreden beloningspakket voor Elon Musk. Het gaat om omgerekend meer dan 52 miljard euro. Een rechtbank in de Amerikaanse staat Delaware had de vergoeding ongeldig verklaard. -
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
Immigratie heeft ontwikkelde landen vorig jaar aan economisch groei geholpen, toen die kampten met grote tekorten aan arbeidskrachten. Dat blijkt donderdag uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). -
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
Streamingdienst Twitch van Amazon heeft een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd. Discovery Feed moet uitgroeien tot een alternatief voor TikTok, dat verboden dreigt te worden in de VS. Net als op TikTok kunnen gebruikers op Discovery Feed korte video’s delen. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Cryptomiljonair ‘Bitcoin Jesus’ opgepakt tijdens vakantie in Spanje wegens belastingontduiking
-
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
-
Diesel tanken wordt goedkoper
Diesel tanken wordt morgen goedkoper. Dat meldt de FOD Economie. -
PREMIUM8
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
Aan grootse woorden en ambities geen gebrek in de woestijn van Namibië, op 8.000 kilometer van Brussel. Met de aankondiging van een investering van net geen 3 miljard euro in een groene waterstoffabriek en de bouw van een gloednieuwe haven van 1.300 hectare, zag Namibië koning Filip graag komen. Welke plannen zijn aangekondigd? Waarom trekken onze bedrijven daarheen? Hoe helpen ze ons en de Namibiërs vooruit? En hebben ze kans op slagen? “Het project is stilaan too big to fail.” -
PREMIUM
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWalter Decock
jan boden
Jef Pauwels
ivo torfs
heinz wolf