Leuk zo’n Tesla, tot het scherm het begeeft
Het leek zo mooi en vooruitstrevend: Tesla heeft heel veel functies van zijn auto’s ondergebracht in een reusachtig beeldscherm. Maar nu bij oudere Tesla’s dat scherm het plotseling blijkt te kunnen begeven, zijn de problemen groot. De elektrische auto’s worden er praktisch onbruikbaar door en kunnen zelfs niet meer opgeladen worden.
Voor de Tesla-rijders die erdoor getroffen worden, is er maar één oplossing: het vervangen van de SSD-geheugenchip die aan het scherm is verbonden. Die blijkt na een paar jaar de hoeveelheid data niet meer te kunnen verwerken, met alle gevolgen van dien. De betreffende auto’s zijn vrijwel altijd uit de garantie en de vervanging van het onderdeel kost al gauw 1.600 euro.
Sensatie
De Tesla Model S was bij zijn introductie in 2012 een sensatie. Niet alleen omdat hij met zijn spannende design de elektrische auto sexy maakte en vriend en vijand verbaasde met zijn rijbereik op batterijen. Ook zijn reusachtige, ruim 17 inch metende touchscreen was spectaculair en is tot de dag van vandaag door geen ander automerk geëvenaard.
Maar nu sommige auto’s van het type Model S tot wel zeven jaar oud zijn, duiken er problemen op rond dit beeldscherm. In Amerikaanse media en op fora van Tesla-rijders verschijnen steeds meer klachten van Tesla-eigenaren die melden dat hun auto ineens niet meer bruikbaar is. Tesla-eigenaren merken in eerste instantie dat het systeem steeds langer nodig heeft om op te starten en dat de bediening trager gaat. Vervolgens gaat het scherm op zwart en is het niet meer tot leven te brengen.
Monteurs
Sommige monteurs slaakten na tientallen reparaties via Twitter een noodkreet en richtten zich persoonlijk tot Tesla-topman Elon Musk. Die heeft inmiddels met een tweet gereageerd: “Het zou nu beter moeten zijn”.
Wat hij daar precies mee bedoelt is onduidelijk. Mogelijk wijst hij er op dat Tesla de betreffende SSD-geheugenchip vorig jaar heeft vervangen door een nieuwer type met groter geheugen. Dat is inderdaad gebeurd. De fabrikant gaat ervan uit dat het probleem zich bij de nieuwere auto’s niet meer zal voordoen, al blijft het lastig de levensduur van computer-onderdelen op lange termijn te voorspellen. Ook bij de geheugenchip die Tesla destijds inbouwde, was niet voorzien dat die later tot problemen zou leiden, omdat er nu eenmaal steeds meer data in een auto opgeslagen wordt.
Pijnlijk
Natuurlijk komt het vaker voor dat auto-onderdelen het na een jaar of zeven begeven. Maar bij Tesla is het extra pijnlijk dat het om het centrale beeldscherm gaat, omdat dat een essentiële rol speelt in het functioneren van de auto.
Het laat zich verder eenvoudig verklaren waarom juist Tesla-rijders in de VS de afgelopen weken hier melding van maken. De Tesla Model S, het eerste model met een dergelijk scherm, werd destijds eerst in Amerika en Canada op de markt gebracht. Dat gebeurde in 2012. Pas in de jaren daarna kwam hij naar Europa. Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat de problemen zich ook hier voor zullen doen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
66 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Tamsyn
Luc Moortgat
Hendrik Patyn
Geert Tamsyn
david vaneberg