Stagiairs slaan alarm over straffen in de klas: “Leerlingen vastgebonden met tape of opgesloten in kast”
Leerkrachten die kleuters met ducttape vastbinden aan een stoel of kinderen in de lagere school opsluiten in een piepkleine bezemkast. Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL) kreeg verschillende alarmerende signalen van studenten die tijdens hun stage getuige waren van zulke praktijken. Onderzoek moet het fenomeen van 'vrijheidsberovende maatregelen' in het onderwijs voor het eerst in kaart brengen. Dat schrijven Het Nieuwsblad en het Belang van Limburg.
"Om het ook een halt toe te roepen", benadrukt onderzoekster Elke Emmers. Volgens haar gaat het om vijf tot zeventien jongeren die tijdens hun stage in verschillende scholen getuige waren van alarmerende praktijken. Het gaat vaak om kinderen die de klas constant op stelten zetten of systematisch de leraar tegenspreken.
Waarom die verhalen nu plots naar boven komen, is onduidelijk. "Mogelijk heeft het te maken met de toenemende druk op ons onderwijs", zegt Emmers. "Er komen steeds meer meldingen van gedragsproblemen, de klassen worden groter en de middelen schaarser. Leerkrachten zitten niet op hun tandvlees, maar gaan er helemaal door."
Volgens Emmers circuleren in sommige scholen zelfs interne nota's over het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen. "Sommige van onze studenten hebben die gezien", zegt ze. Nog volgens Emmers begeven scholen zich in een juridisch grijze zone omdat er geen regels bestaan over vrijheidsberovende maatregelen in het gewoon onderwijs.
Een rondvraag bij de koepels en het vrij CLB leert dat zij nooit zulke signalen kregen, aldus nog de kranten. "Het zou me verbazen, mocht het structureel gebeuren", zegt Lieven Boeve van het katholiek onderwijs.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM23
“Studeren wordt anders door de komst van AI”: uitgeverij geeft studenten bij hun cursus een tool die samenvattingen maakt
-
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil financieel ingrijpen als leerlingen in het basisonderwijs meer dan vijftien halve dagen hebben gespijbeld. Dat zei hij donderdag in het parlement na een vraag van Loes Vandromme (CD&V). -
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
In 2023 waren er 78 geregistreerde arbeidsongevallen door agressie tegen onderwijspersoneel. Dat is een stijging van vijftig procent tegenover de 52 gevallen in 2022. Vlaams parlementslid Karolien Grosemans (N-VA) vroeg die cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Grosemans pleit voor nultolerantie en uitsluiting bij dergelijke feiten. -
-
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
-
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
Onderwijsbonden gaan in mei vijf dagen actievoeren
-
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Onderwijsinspectie. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, of net meer uitgedaagd moeten worden. -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
92 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTwan Opdebeeck
Peggie Van Audenhove
Gaston Foubert
Caroline Poelmans
Evie Jooken