Automobilistenvereniging reageert furieus op benzine- en dieselban Brussels Gewest: “Maak uw plannen concreet, of zwijg”
Het pas goedgekeurde Brusselse Klimaatplan, dat de meest vervuilende tweewielers vanaf 2022 weert van het Brussels grondgebied en zelfs een volledige ban van diesel- en benzinewagens voorziet tegen respectievelijk 2030 en 2035, blijft voor commotie zorgen. Freesponsible, een vzw die de belangen van de automobilist behartigt, heeft zopas zwaar uitgehaald naar de Brusselse beleidsmakers.
“Brusselse regering: maak uw plannen concreet of zwijg, want wat u nu doet, houdt geen steek.” Met die woorden besluit Stijn Blanckaert, woordvoerder van Freesponsible, het pleidooi van zijn organisatie voor een herziening van de Brusselse mobiliteitsvisie. Blanckaert spreekt van “een onrealistische aankondigingspolitiek”, en ziet het besluit als het ultieme bewijs dat de overheid haar voeling met de dagelijkse realiteit is verloren. Blanckaert: “Als we ervan uitgaan dat de elektrificatie van het wagenpark tegen 2030 inderdaad veel verder gevorderd zal zijn dan de magere penetratie van elektrische auto’s vandaag, ziet het er naar uit dat er tegen dan veel minder diesels en benzinewagens de stad in zullen willen rijden, simpelweg omdat ze dan (groten-)deels vervangen zullen zijn door (semi-)elektrische auto’s, al dan niet met batterijen of een interne elektriciteitscentrale op waterstof, of nog een andere technologie waarvan we vandaag het bestaan niet kennen. Zelfs de beste ingenieurs kunnen vandaag niet voorspellen welke vooruitgang er nog zal worden gemaakt op het vlak van verbrandingsmotoren. Het kan toch niet de bedoeling zijn om twintig jaar op voorhand al de beslissing te nemen om ook voertuigen, die tegen die tijd zullen kunnen uitpakken met een (quasi) nuluitstoot, te bannen?”
Positieve benadering
Freesponsible moedigt het Brussels Gewest dan ook aan om eerder een positief, dan wel een repressief mobiliteitsbeleid te voeren, vermits de (al dan niet elektrische) auto ook na 2030 nog steeds een essentiële rol zal spelen in onze dagelijkse mobiliteitsbehoefte. “De regering zou daarom beter werk maken van een versnelde vermendigvuldiging van het aantal (publieke) laadpunten in de stad, van ambitieuze investeringen in openbaar vervoer (waaronder de aanleg van de veelbesproken bijkomende metrolijn), en het algeheel ondersteunen van alternatieven voor de individuele auto, zonder die auto als geheel te viseren en de bewoners en bezoekers zonder alternatief vervoermiddel te straffen. Er zijn zo veel positieve zaken te realiseren op het vlak van mobiliteit die niet neerkomen op verbieden, schrappen en duurder maken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJa Rodrigus
Fabian Doom
René Janssen