HET DEBAT. Moet nultolerantie voor alcohol achter het stuur worden ingevoerd?
Groen en sp.a hebben een gezamenlijk wetsvoorstel ingediend voor nultolerantie voor alcohol achter het stuur. Concreet zou dat een (symbolische) drempel betekenen van 0,2 promille alcohol in het bloed in plaats van de 0,5 promille die nu geldt. Lees hieronder waarom Groen en sp.a het wetsvoorstel indienden en wat onze experts daarvan vinden.
Parlementsleden Joris Vandenbroucke (SP.A) en Kim Buyst (Groen)
“Er is een mentaliteitswijziging nodig”, stelt Kim Buyst, parlementslid voor Groen. “En 0,2 promille is een technische marge om discussies (over likeurpralines, red.) uit te sluiten. Het is eveneens een grens die nu al geldt voor professionele chauffeurs. Wij snappen niet goed waarom die regel niet geldt voor de gewone weggebruikers, als een glas drinken wél gevaarlijk is voor mensen die met een bus of taxi rijden”, vervolgt Joris Vandenbroucke (sp.a) bij Radio 1. De wetenschappelijke consensus is onomstotelijk volgens Vandenbroucke: “Ook al heb je maar een glaasje gedronken. Er is een negatief effect op je rijvaardigheid. Het concentratievermogen neemt af, de neiging om risico’s te nemen neemt toe. Er vallen in ons land meer dan 600 doden op de weg. Daarvan is één op de vier gerelateerd aan alcohol.”
“Het is wel een en-en-verhaal. Controles zijn nodig en de pakkans moet omhoog. Het heeft weinig zin om de wet te verstrengen als je er niet op toeziet dat die wet wordt nageleefd.” Wie betrapt wordt met meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed zou volgens het wetsvoorstel een cursus moeten volgen. “In Nederland is het sowieso al een regel: als er iemand achter het stuur betrapt wordt met alcohol in het bloed, moet hij/zij verplicht een cursus volgen over verkeersveiligheid. Op die manier denken we dat we recidivisten kunnen sensibiliseren”, aldus Buyst.
Danny Smagghe, woordvoerder van Touring
Touring is bijzonder sceptisch over het wetsvoorstel dat komaf moet maken met dronken rijden. “Dat is de mensen pesten”, stelt woordvoerder Danny Smagghe. “Nultolerantie voor alcohol in het verkeer hanteren, gaat in tegen elke erkende logica van verkeersveiligheid. Bijna overal in Europa geldt er een limiet van 0,5 promille. In Engeland, Ierland en Malta ligt de grens zelfs wat hoger met 0,8 promille. Wat blijkt? Deze landen scoren veel beter op vlak van verkeersveiligheid. Dat bewijst dat er geen link is tussen het aantal en het type ongevallen in een land, en de toegelaten alcohollimiet.”
Nultolerantie voor alcohol in het verkeer hanteren, gaat in tegen elke erkende logica van verkeersveiligheid
Belangrijker volgens Touring is het aantal controles opdrijven: “Niet de grens is van belang, evenmin het bedrag van de boete. Maar door het aantal controles op te drijven, bekom je een afschrikkingseffect. En dat effect zal groter zijn dan het terugbrengen van de alcoholgrens naar 0,2 promille.”
Koen Van Wonterghem, bestuurder van vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (VOK)
De vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (VOK) noemt het wetsvoorstel een halve maatregel “en een halve maatregel is vaak slechter dan helemaal geen maatregel", volgens afgevaardigd bestuurder Koen Van Wonterghem. “Iedereen is voor nultolerantie, maar dit (0,2 promille, red.) is helemaal geen nultolerantie, al verkoopt men het men enkele drogredenen wel op die manier."
Daardoor kan het volgens Van Wonterghem nog steeds mislopen. “Want 0,2 promille is geen 0 waardoor mensen nog steeds denken dat ze een pint kunnen drinken. Zodra mensen zichzelf moeten inschatten, loopt het fout: zelfs dat ene pintje heeft een effect, bij iedereen."
Bovendien vreest VOK dat het verlagen van de tolerantiegraad naar 0,2 promille de realisatie van de échte nultolerantie zal verhinderen. “Als dit ingevoerd zou worden, zal het nog moeilijker zijn om naar die 0 te gaan.”
Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV)
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde staat wel achter het totaalverbod op alcohol achter het stuur. “Niet drinken staat nu nog vaak synoniem voor twee glazen drinken”, aldus Werner De Dobbeleer. Het nultolerantiebeleid zou daar verandering in kunnen brengen: “Nultolerantie heeft het grote voordeel van duidelijkheid. België scoort bijvoorbeeld bijzonder slecht op vlak van attitude jegens drinken en rijden. Die attitude kan veranderen dankzij het nieuwe voorstel.” Of onze beleidsmakers dan niet beter zouden kiezen voor 0,0 promille in plaats van 0,2? “Dat is een kwestie van communicatie. Het gaat eigenlijk om nultolerantie want je kan geen pint drinken zonder de grens van 0,2 promille te overschrijden.”
VSV maakt daarbij nog wel een belangrijke bedenking: “Nultolerantie voor alcohol achter het stuur moet gepaard gaan met het verhogen van de pakkans. Als het aantal controles niet wordt opgedreven, kan er een tegengesteld effect optreden en glippen de grootste drinkers misschien wel door de mazen van het net.”
Verkeersinstituut Vias
Een verlaging naar 0,2 promille kan contraproductief uitdraaien
Verkeersinstituut Vias is het eens met het principe van een nultolerantie. Dat geeft een heldere boodschap: wie rijdt, drinkt niet. “Vandaag drinken sommige bestuurders enkele glazen en berekenen ze hun alcoholpromille, maar ze vergissen zich vaak. Het feit dat je een of twee glazen toelaat, zet sommigen net aan tot consumptie. En dat is nefast voor de verkeersveiligheid.”
Maar de nultolerantie nu zomaar invoeren vindt Vias geen goed idee. “Eerst is een studie naar de gevolgen van de maatregel nodig, vooral naar de politiecapaciteit. Want een verlaging naar 0,2 promille kan contraproductief uitdraaien”, vreest Vias. “Meer bestuurders zullen positief blazen bij controles. Dat vergt elke keer veel tijd om het proces-verbaal op te stellen. Zo riskeert men dat de bestuurders die veel gedronken hebben door de mazen van het net glippen.” Daarbij wijst Vias erop dat bij dodelijke ongevallen er gemiddeld sprake is van 1,7 promille.
En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Moet nultolerantie voor alcohol achter het stuur worden ingevoerd? Laat het weten in de reacties onder dit artikel. We bundelen de boeiendste meningen in een nieuw stuk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Brussel
N-VA wil geen alcohol meer op straat: “Overlast, geroep en getier zijn schijnbaar de norm in voetgangerszone”
Zowel de Brusselse NV-A fractie als die van CD&V vragen een verbod op alcohol op en rond het Beursplein, en vragen daarnaast meer blauw op straat. Brussels parlementslid Mathias Vanden Borre (N-VA) wil graag nog een stapje verder gaan, namelijk door een volledig verbod op te leggen voor alcoholgebruik én de verkoop ervan. -
PREMIUM
Hoe is het nu écht gesteld met drugs op Tomorrowland? “Controles? Ach, die zijn zó oppervlakkig”
Drugs en dancemuziek: het hoort blijkbaar bij elkaar als bolognaisesaus bij spaghetti. "Je beleeft de muziek veel intenser met drugs dan zonder", zeggen de occasionele gebruikers die we spraken, na de dood van de Indiër op Tomorrowland vorig weekend. "Controles? Die zijn zó oppervlakkig." -
-
PREMIUM
N-VA wil geen alcohol meer op straat door overlast aan Beurs
-
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE23
"Ze was dood toen ik thuiskwam. En dan heb ik haar begraven, ja”: de bizarre uitleg van Hans D.
De uitleg van Hans D. (78) doet bij de speurders de wenkbrauwen fronsen. Want over wat er 30 jaar geleden in Sint-Martens-Latem met zijn vrouw Annie De Poortere is gebeurd, had hij dit te zeggen: “Ik heb haar begraven, ja. Maar ze was al dood toen ik thuiskwam.” Wat kunnen de speurders hiermee? En kan Hans D. nog wel veroordeeld worden? Advocaat en professor strafrecht Joachim Meese legt uit hoe moeilijk dit onderzoek nog wordt.Sint-Martens-Latem -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
Update
Man aangetroffen met steekwonden in Antwerpen-Noord
Antwerpen
-
Vrouw (69) die 21 messteken kreeg stuurt kaartje naar NMBS: “Dikke merci uit de grond van m’n hart”
Antwerpen -
Binnenland
Groen en sp.a dienen wetsvoorstel in voor nultolerantie voor alcohol achter het stuur
Groenen en sp.a dienen een gezamenlijk wetsvoorstel in voor een zerotolerantie voor alcohol achter het stuur. De drempel voor bestuurders zou verlagen naar 0,2 promille, om discussies over bijvoorbeeld likeurpralines te vermijden. Wie betrapt wordt met meer dan 0,5 promille in het bloed, zou meteen een cursus moeten volgen. -
68
Koning Filip maakte vorig jaar 15 buitenlandse reizen. Totale kost voor Defensie: 1,5 miljoen euro
In 2023 heeft koning Filip vijftien buitenlandse reizen gemaakt. Tien daarvan waren officieel, vijf privé. De totale kostprijs van de vluchten, betaald door Defensie – ook de privévluchten –, was bijna anderhalf miljoen euro, ruim 200.000 euro meer dan het jaar voordien. -
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
216 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristiaan Bruynseels
Marc Hayen
Lisa Schoensetters
Steven Dierckx
Danny Burm