Direct naar artikelinhoud
Media

Charlie Magazine stopt met printversie: ‘Met spijt in het hart’

Jozefien Daelemans, hoofdredacteur Charlie Magazine.Beeld Sarah Van Looy

Charlie Magazine zal na tien printedities enkel nog online verschijnen. Het online magazine ‘met een vrouwelijke blik op de wereld’ bracht sinds 2015 twee keer per jaar een papieren ‘bookzine’ uit, maar moet daar om financiële redenen mee stoppen. Een nochtans succesvolle fundraising bleek niet voldoende om het papieren magazine te redden.

Hoofdredacteur Jozefien Daelemans kondigde het nieuws zelf aan op de website van Charlie Magazine. “Met spijt in het hart hebben we besloten dat ons volgende nummer het laatste printnummer zal zijn. Slik.” Daelemans maakte vorig jaar al duidelijk dat het magazine financiële moeilijkheden had, nadat het naast subsidies greep. Na een dwingende oproep bij de lezers werd 100.000 euro ingezameld om Charlie nog een jaar te helpen overleven, maar dat bleek niet genoeg tijd om een duurzame oplossing te vinden.

“De voorbije 10 maanden hebben we alles op alles gezet om ons magazine te kunnen blijven uitbrengen”, schrijft Daelemans. “We gingen langs bij mediahuizen, uitgeverijen en productiehuizen met de vraag om een structurele samenwerking. Overal werden we enthousiast ontvangen. Dat Charlie een mooi merk is en een waardevolle stem in het medialandschap, hoorden we. Maar telkens volgde een tijdje later de boodschap dat er intern te veel uitdagingen of andere prioriteiten waren.”

Het tiende en laatste printnummer zal een feesteditie worden, belooft Daelemans, waarin de sterkste online reportages van de voorbije vijf jaar gebundeld worden, samen met nieuw materiaal. “Online gaat alles in 2019 gewoon verder zoals gepland”, klinkt het. “In januari willen we een maand de tijd nemen om te bekijken of en hoe we nu verder willen.”

Charlie Magazine persbeeldenBeeld rv