Tien jaar werk en 70 miljoen euro kosten: game ‘Kingdom Under Fire II' is eindelijk klaar
gamesMet een groots lanceringsevent in middeleeuwse stijl stelde het Koreaanse gamebedrijf Blueside zijn game Kingdom Under Fire II voor. Tien jaar lang zijn de ontwikkelaars eraan bezig geweest, met een totaal prijskaartje van meer dan 70 miljoen euro. Daar kon dus ook nog wel een duur feestje vanaf.
Ridderspelen, een waarachtig middeleeuws banket compleet met gebraden speenvarkentjes, een vuurspuwersshow: in het kasteel Reichenstein, in de buurt van de Duitse stad Mainz, haalden gameuitgever Gameforge en ontwikkelstudio Blueside een paar dozijn videogamejournaille, YouTubers en influencers bij elkaar om de nieuwe game Kingdom Under Fire II voor te stellen. Het kon ervan af, want Blueside heeft ondertussen liefst 72 miljoen euro uitgegeven om de game af te werken. Dat geld werd wel over een periode van meer dan tien jaar gespendeerd: de game werd in 2008 al aangekondigd, en is het afgelopen decennium constant in volle ontwikkeling geweest.
Veel gesleuteld
“Het is gewoon een game waaraan we een hoop hebben moeten sleutelen”, verdedigt creative director Joo-Bo Kim de lange ontwikkeltijd van de game. “We wilden twee verschillende gamegenres, dat van de realtimestrategy en de mmorpg, een massieve online roleplayinggame, bij elkaar te brengen. Twee genres die allebei sterk op een achterliggend systeem van variabelen werken; we moesten ervoor zorgen dat die niet in elkaars weg gingen lopen. En ja, tijdens die tien jaar zijn er heel wat evoluties geweest in technologie: computers evolueerden van 32- naar 64-bit-machines, en we hebben ook constant onze ‘engine’ bijgewerkt, de software die de 3D-wereld en de fysica in de game regelt. Maar we zijn nooit moeten herbeginnen: de focus van de game lag vanaf het eerste moment bij het leveren van veldslagen waarin een massa soldaten tegelijkertijd tegen elkaar vecht, en dat hebben we constant - samen met de groeiende rekenkracht in pc’s - bijgeschaald. Uiteindelijk vecht je in Kingdom Under Fire II veldslagen uit waarin ongeveer tienduizend soldaten tegelijkertijd met elkaar strijden”
Twee genres in één
Dat ruime overzicht over het slagveld vormt één van de genres waarover Kim het had: een strategische game waarbij je als speler de troepenbewegingen constant moet bijsturen. Maar met een eenvoudige druk op de knop kun je ook inzoomen op je aanvoerder, die te midden van het strijdtumult zijn eigen gevechten levert met vijandelijke troepen. Vaak kun je er zo, met een goed gekozen speciale slag, tientallen tegelijkertijd omverkegelen. Wat dat betreft kun je Kingdom Under Fire II als een soort mix zien tussen Dynasty Warriors (omwille van de spectaculaire actie in derde persoon) en Total War (de strategische actie). “Maar een vechtgame als Tekken inspireerde ons eigenlijk sterker”, zegt Kim. “Het is een game waarin finesses zitten die je jezelf beter en beter eigen maakt. En die je met groeiend succes gebruikt om de zwaktes in je tegenstander zijn verdediging uit te buiten.”
Kingdom Under Fire II is een game waarin je met meerdere spelers tegelijk kunt spelen, elkaars legers met elkaar combinerend tegen een grote tegenstander, of met elkaar in de clinch kunt gaan. Hij verschijnt voorlopig alleen voor de pc: op dit moment is geen consoleversie in de maak.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
GAMEREVIEW. Spoken jagen als vanouds in ‘Ghostbusters: The Video Game’
-
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
games
GAMEREVIEW Luigi’s Mansion 3: spoken vangen was nog nooit zo plezant
Arme, arme Luigi. Hij is geen geboren held, die slungelige broer van Mario. Bibberend, gillend en met een ei in zijn broek baant hij zich in Luigi’s Mansion 3 een weg door een behekst hotel. Spoken houden zijn vrienden gevangen, en dus gordt Luigi zijn spokenvanger weer om. Who you gonna call? -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
games
GAMEREVIEW. Call Of Duty: Modern Warfare stapt nieuw tijdperk binnen en koos gelukkig niet de gemakkelijkste weg
Rond de nieuwe Call of Duty is heel wat te doen geweest, en zoals dat wel vaker het geval is bij games, om totaal de verkeerde redenen. Met Call of Duty: Modern Warfare stapt de populaire shooterserie een nieuw tijdperk binnen. Dat het daarvoor niet de makkelijkste piste koos, kunnen we alleen maar toejuichen. -
games
Gamereview The Surge 2: ledematen afhakken voor gevorderden - en alléén voor hen
Gameontwikkelaars stoppen hun grootste troeven meestal in het begin van een spel. Oogstrelende landschappen, wilde achtervolgingen, spitsvondige dialogen en actie die van het scherm gutst ... Sommigen doen het echter omgekeerd, zoals bij The Surge 2. -
Games
GAMEREVIEW ‘The Outer Worlds’: kleurrijke nieuwkomer in klassiek genre
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
games
GAMEREVIEW. WWE 2K20 mept zichzelf KO (met een stoel in het gezicht)
Een klik op de knop, en die o zo bekende boodschap verschijnt: don’t try this at home, at school, or anywhere. Vol opwinding maken we ons klaar voor een potje goeie ouwe catch met de nieuwste worstelgame WWE 2K20, vol nieuwe en oude helden. Het spel rond die ‘superstars’, zoals ze in het wereldje van het professioneel worstelen worden genoemd, blijkt echter al snel niet zo super. En het jammere is dat de pijnpunten net liggen in de kern, namelijk het worstelen zelf. -
Gamenieuws
GAMEREVIEW Anno 1800: een verslavende cocktail die op de juiste punten verfijnd werd
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerAlex Millian