Direct naar artikelinhoud
Concertrecensie

Charlotte Adigéry in Vooruit: lessen in assertiviteit en zelfvertrouwen ★★★★☆

Charlotte Adigéry in Vooruit.Beeld Illias Teirlinck

De wereld ligt aan de voeten van Charlotte Adigéry. De bejubelde DEEWEE-protegé kwam een succesvolle Europese tournee afsluiten in thuisstad Gent. Daar bewees ze aan een eivolle concertzaal van de Vooruit dat ze vooral nog steeds gewoon Charlotte is.

Het houdt niet op voor Adigéry. In 2017 namen de broers Dewaele (Soulwax, 2manydj’s) haar onder hun vleugels. De bal ging snel aan het rollen. ‘Zandoli’, haar tweede ep op DEEWEE - het label van de Dewaeles - werd nationaal én internationaal de hemel in geprezen. De toonaangevende Amerikaanse muziekwebsite Pitchfork gaf haar een indrukwekkende 7,8 op 10 en ook de Britse pers trok alle blikken superlatieven open in hun recensies. Op de Red Bull Elektropedia Awards van afgelopen woensdag werd het kleinood nog uitgeroepen tot beste ep van 2019.

In de tussentijd vond ze nog tijd om onder het moniker WWWater electropunk te maken en met Neneh Cherry en Young Fathers op tour te gaan. Volgend jaar gaat ze richting Amerika maar dit najaar was eerst Europa aan de beurt. Denemarken, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië... Overal waar ze komt, wint ze aan sneltempo zieltjes. In Gent moest ze niet zozeer zieltjes winnen maar het is altijd fijn om van thuisshows een echt feest te maken. Samen met knoppendraaier Bolis Popul (Boris Zeebroek, bekend van Hong Kong Dong en The Germans) ging Charlotte dus op zoek naar haar beste vorm.

Dansend mediteren

Enkele weken geleden bracht Adigéry een meditatietape uit en de videoversie daarvan werd gebruikt als intro op de show. Zeventien minuten lang werd het publiek meegenomen op een trip door het drukke hoofd van de muzikante. In een interview met deze krant gaf Charlotte mee dat meditatie haar geholpen heeft om los te komen van zaken die haar – zeker creatief – tegenhielden. Frustraties en onzekerheden werden de zaal ingestuwd om daarna opgelost te worden met een mantra. Zelfvertrouwenboostend én rustgevend.

Dansend mediteren
Beeld Illias Teirlinck

De machinale drumbeat van ‘B B C’ moest dienen als zachte overgang naar het eigenlijk optreden maar wanneer Charlotte het podium op komt met een immense hoed, is het hek meteen van de dam. De heupen worden halfweg het nummer meteen zwaar los gesmeten en ook op het podium wordt het microstatief aan de kant gezet. Geen tijd te verliezen, we zijn hier niet om tot rust te komen. ‘1,618’ gooit nog meer olie op het vuur en mondt uit in een wirwar van knetterende breakbeats en hi-hats. Bolis slaagt er in om naadloos over te gaan naar ‘High Lights’. Het is de song die het meest belichaamt waar Charlotte Adigéry voor staat: speelse electropop waarbij de zachte stem, droge drums en interpellerende synths elkaar perfect aanvullen in aan- en afwezigheid.

Veertig procent

Haar songteksten vertrekken veelal uit eigen ervaringen en de vele duidelijke sneren naar onder andere racisme en seksisme tonen duidelijk aan dat Adigéry geen blad voor de mond neemt. In de Vooruit spande een interactie met een heckler echter de kroon. Toen iemand ‘Get on with it’ riep tijdens een van de vele uiterst dankbare bindtekstmomentjes, gaf de Gentse hem met ‘Is that what your girlfriend says when you’re laying in bed together?’ een antwoord dat kon rekenen op heel luid applaus. In hitsingle ‘Paténipat’ pikte ze dan weer in op de actualiteit. Net voor het eerste toppunt van de song trok Bolis Popul de stekker eruit en werd de hoes van ‘Zandoli’ achter het duo geprojecteerd. Voor veertig procent toch. De overige zestig was afgedekt met een geel vlak. U ziet; je moest niet in de zaal aanwezig zijn om op uw plaats gezet te worden. Het dak ging er af.

Charlotte Adigéry eindigde haar optreden met een onuitgebracht nummer waarin ze een sarcastische ‘thank you’-speech ten berde brengt. Het is nog eens een mooi voorbeeld van hoe ze op een slimme, humoristische manier weet om te gaan met de wereld rondom haar. De grote dankbaarheid die ze na de laatste noot voor de zoveelste keer uitsprak, was dan weer een heel oprechte. “Dit is surreëel. Als veertienjarig meisje kwam ik hier dansen en droomde ik van op dit podium te staan,” ratelde ze. Goeie muziek, slimme teksten, een klok van een stem maar de grootste troef van Charlotte Adigéry is haar oprechtheid die doorsijpelt in alles wat ze doet. Van dansen over zingen tot lastigaards op hun plaats zetten.