HET DEBAT. Moeten pick-uptrucks verboden worden op onze wegen?
Na het dodelijke ongeval met een Dodge Ram op de E40 laait de discussie over pick-uptrucks weer op. In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet zijn pijlen ook op de pick-uptruck richten. Wat denk jij? Moeten deze mastodonten verboden worden op onze wegen? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.
Dirk Lauwers, mobiliteitsprof aan de UGent en de UAntwerpen:
Lauwers ziet geen plaats voor pick-ups in steden en dorpen. “De afmetingen van onze parkeerplaatsen en onze rijstroken zijn er niet op voorzien. Door hun gewicht en vormgeving is hun impact bij aanrijdingen dramatisch. Kinderen worden op de schouders of zelfs het hoofd geraakt. Het dodend vermogen van zulke wagens ligt drie keer hoger dan dat van een personenwagen. Het lijkt me aangewezen ze te verbieden in de bebouwde kom, op uitzondering van eenmalige toelatingen. In Antwerpen zijn quads ook verboden in bepaalde zones. Het beleid moet de aankoop van pick-ups ontraden en dat kan door het fiscaal voordeel enkel voor professionals voor te behouden. Gezien hun dodend vermogen moet bekeken worden of ze uit stedelijke zones en bebouwde kommen kunnen geweerd worden.”
Het beleid moet de aankoop van pick-ups ontraden en dat kan door het fiscaal voordeel enkel voor professionals voor te behouden
Joeri Thijs, mobiliteitsexpert Greenpeace:
Thijs legt de verantwoordelijkheid voor de opmars van pick-ups bij de overheid én de industrie. “Onze Duitse collega’s onderzochten recent reclames voor wagens en stelden vast dat die pick-ups massaal worden aangeprezen als stadswagen of wagen voor woon-werkverkeer. Tegelijk zien we dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens vorig jaar is gestegen, een tendens die we dringend moeten omkeren. Vanaf 2021 zal de Europese Unie constructeurs miljardenboetes opleggen wanneer de gemiddelde uitstoot van hun wagens boven 95 gram CO2 per kilometer uitkomt.” De in ons land populairste pick-ups hebben een uitstoot die deze limiet ver overschrijdt. “Constructeurs die SUV’s en pick-ups promoten, schieten zichzelf in de voet”, stelt Thijs.
In ons land heb je heus geen 4x4 nodig om in de stad te kunnen rijden. Integendeel, onze infrastructuur is niet voorzien op grote wagens
Willy Miermans, professor verkeerskunde (UHasselt):
Volgens Miermans hebben SUV’s en terreinwagens niks te zoeken in een grote stad. “In reclamefilmpjes zie je vaak dat de stad voorgesteld wordt als een jungle die je enkel kan bedwingen met een grote, stoere jeep, maar dat is onzin. In ons land heb je heus geen 4x4 nodig om in de stad te kunnen rijden. Integendeel, onze infrastructuur is niet voorzien op grote wagens.” Miermans wijst in de eerste plaats naar het verhoogde risico op zware ongevallen. “Voor zwakke weggebruikers zijn deze wagens veel gevaarlijker dan kleinere auto’s. De impact is veel groter en de gevolgen zijn dat dus logischerwijs ook. Bovendien wordt de chauffeur uitgenodigd tot agressief rijgedrag. Je torent boven iedereen uit en dat maakt je automatisch assertiever. Dat houdt risico’s in.”
Miermans liet in een eerder artikel in onze krant al weten dat hij voorstander is om SUV’s en terreinwagens zwaarder te belasten dan kleine, compacte wagens. “Consumenten moeten worden afgeraden om zo’n wagen aan te schaffen. En dat doe je nog altijd het best door mensen in de portemonnee te raken. Als de belasting hoog genoeg is, zal de populariteit automatisch afnemen”, besluit de verkeersexpert.
En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Moeten pick-uptrucks verboden worden op onze wegen? Laat het weten in de comments onder dit artikel. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
Servalkat gevonden in Oostende, politie zoekt eigenaar van illegaal dier
De politie van Oostende is op zoek naar de eigenaar van een serval, een katachtige waarvan het illegaal is die in ons land te houden.Oostende -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
PREMIUM1
Op bezoek bij Jens (46) en Nathalie (45) in Rhodos, één jaar na de vernietigende bosbranden: “Schrik? Allesbehalve!”
Na de hevige bosbranden van vorige zomer maakt het Griekse eiland Rhodos zich op voor het toeristische hoogseizoen. De regering deelt zelfs “reischeques” uit aan de 25.000 toeristen die toen noodgedwongen van het eiland geëvacueerd werden. Nathalie (45) en Jens (46) uit Knokke-Heist openden twee maanden voor de branden hun vijftien luxevilla’s op een heuvel op het eiland. “De dag dat het vuur startte, was de eerste dag dat ze allemaal vol zaten.” -
UPDATE8
“Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”: vermoorde Laura Trappeniers maakte zich volgens vriendin zorgen over huurder die naast haar woonde
Na de gruwelijke vondst op Tenerife van het verminkte lijk van Laura Trappeniers (66) staat de politie op het Canarische eiland voor een mysterie. Misschien kan een van haar vriendinnen echter wel voor een doorbraak zorgen. Volgens haar maakte onze landgenote zich zorgen over de huurder die in het pand ernaast woonde. “Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”, zou ze zelfs gezegd hebben. -
Parket onderzoekt mogelijk grensoverschrijdend gedrag op jeugdkamp tijdens paasvakantie: “Alle ouders op de hoogte gebracht”
Londerzeel
-
Het meest westelijke uitkijkpunt van het land is open: “Zo zag je de zee en duinen nog nooit”
De Panne -
PREMIUM169
Nu dieren in de grondwet staan, gaan we nog vlees mogen eten? “Er zal anders gekeken worden naar dierenwelzijn”
Dieren zijn wezens met gevoel en moeten beschermd worden. Dat staat voortaan in de Belgische grondwet. “Een levensgevaarlijke beslissing”, zegt voormalig justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open Vld). Hij waarschuwt dat vlees eten in de toekomst verboden kan worden. Wat is daarvan aan? We laten zowel Van Quickenborne als GAIA en Animal Rights aan het woord. -
Federaal parket trekt dossier van vermoorde Laura Trappeniers en haar verdwenen echtgenoot op Tenerife naar zich toe
De bevoegde Belgische autoriteiten hebben gisteren besloten om het dossier van de op Tenerife vermoorde Laura Trappeniers (66) en haar nog altijd vermiste echtgenoot Marc Olbrechts (71) naar het federale niveau te tillen. Concreet kan het federaal parket nu ook onderzoeksdaden voorstellen aan het Spaanse gerecht en manschappen sturen. Het blijft voorlopig een mysterie wat er precies is gebeurd, stelt onze collega ter plaatse op het Spaanse eiland vast. -
Meisje (11) raakt levensgevaarlijk gewond bij aanrijding in Seraing
138 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Hendriks
Wybe Mijnendonckx
Stille Stille
walter adam
Jimmy Morel