Topvrouw NMBS: "De regering heeft geen visie op mobiliteit en het spoor. Het is aanmodderen in de marge"

Sophie Dutordoir, CEO van spooruitbater NMBS, haalt in een interview in De Tijd zwaar uit naar de federale regering. "Er is geen visie op mobiliteit en spoor, geen investeringsplan én geen geld. Er gebeurt niets. We werken ons hier kapot, maar het is aanmodderen in de marge."

Dutordoir staat ondertussen 2,5 jaar aan de top van de NMBS. De komende weken moet ze een nieuw sociaal akkoord sluiten met de vakbonden, wat geen sinecure zal worden, want de bonden lieten al weten dat ze geen millimeter willen bewegen naar langer werken.

Administratieve kluwen

In De Tijd benadrukt Dutordoir dat ze niet wil raken aan bestaande vaste benoemingen, noch aan verworven rechten. "Ik vraag alleen openheid voor hervormingen om simpeler, moderner en flexibeler te kunnen werken."

"Eén van de grote problemen is dat al onze regels rond arbeid, lonen, promotie of tuchtsancties nog gebaseerd zijn op het regime van 1926.  Er bestaan ook honderden premies. Mensen hebben hier recht op een premie als ze tijdens de werkuren met een dienstwagen van de ene plek naar de andere rijden. Ik wil niemand zijn centen afpakken, maar feit is wel dat honderden mensen een volle dagtaak hebben met dat administratieve kluwen, in plaats van dat ze kunnen focussen op onze business. Maar het blijft erg moeilijk om ingrijpend stappen vooruit te zetten inzake fundamentele pijnpunten."

Mensen hebben hier recht op een premie als ze tijdens de werkuren met een dienstwagen van de ene plek naar de andere rijden.

Sophie Dutordoir in De Tijd

Al 7 jaar wachten op beheersovereenkomst

De spoorbaas haalt in het interview ook zwaar uit naar de federale regering. De NMBS wacht al sinds 2012 op een nieuwe beheersovereenkomst. "We werken ons hier kapot, om kleine stapjes vooruit te zetten. Terwijl van mij verwacht wordt dat ik diepgaande hervormingen doe richting een modern spoorbedrijf. Het spijt me, maar in deze context kunnen NMBS en Infrabel niet meer doen dan werken in de marge. Ik verwacht dat de regering werk maakt van de mobiliteit op het spoor."

Dutordoir betreurt ook het gebrek aan investeringsplannen op lange termijn. "Nu is onze horizon 2020. Wat betekent dat? We hebben de centen om aan stations of sporen te beginnen of treinen te bestellen, maar geen idee of we na drie jaar nog het geld hebben om de werken af te krijgen."

"Ik heb voor de verkiezingen contact opgenomen met alle partijvoorzitters. Twee hebben me ontvangen. Bij de start van de formatie heb ik de politiek nog eens de hand gereikt. De ex-preformateurs zijn langs geweest bij de energiesector. De NMBS is vergeten."

Het volledige interview met Sophie Dutordoir in De Tijd kan u vinden via deze link.

Meest gelezen