Direct naar artikelinhoud
Verkeer

‘Tunneldosering’ begint vanaf volgende week files te verplaatsen

Antwerpen. De Beverentunnel krijgt er als eerste tunneldosering.Beeld Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Om de verkeersveiligheid in de buurt van autotunnels te verhogen, start Wegen en Verkeer met ‘tunneldosering’. De nieuwe techniek moet bij file het aantal voertuigen dat een tunnel inrijdt beperken. Doel: de staart van de file uit de donkere koker halen. De primeur is maandag voor ’s lands gevaarlijkste tunnel, de Beverentunnel in de Antwerpse haven.

Tunneldosering houdt in dat bij een verkeersopstopping in of net achter een tunnel het aantal beschikbare rijstroken tijdelijk wordt beperkt. Dit om de staart van de file uit de tunnel te halen, en zo het risico op kop-en-staartaanrijdingen te beperken, verklaart het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het verkeer staat zo niet meer stil in de tunnel, maar ervoor. “Omdat een ongeval in een tunnel een veel groter veiligheidsrisico inhoudt dan een in open lucht, is het zeer belangrijk om die ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen.” 

Het systeem werkt dynamisch en zal enkel geactiveerd worden bij file in een tunnel, of wanneer de kans daartoe reëel is. Het tunneldoseren zal aanvankelijk enkel in de Beverentunnel van de R2, de Grote Ring rond Antwerpen, worden ­toegepast, uitsluitend in de richting van Nederland.