Tweeduizend defecte roltrappen en liften in stations, NMBS betaalt twee miljoen euro voor onderhoud

© BELGA

Per jaar zijn er ongeveer 2.000 storingen aan roltrappen en liften in treinstations, terwijl de NMBS jaarlijks twee miljoen euro betaalt aan hun onderhoud.

jvt

‘Roltrappen en liften bevinden zich in de stations waar het grootst aantal reizigers passeert, de talrijke defecten leiden dus voor ergernissen bij heel veel mensen’, zegt SP.A-Kamerlid Joris Vandenbroucke, die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

De SP.A’er vindt dat de NMBS de onderhoudscontracten moet verbreken. ‘Roltrappen en liften laten functioneren is nu toch geen rocket science? Voor ouders met kinderwagens, personen met een beperking, reizigers die een fiets meenemen, ouderen die slecht ter been zijn, kleine kinderen, voor hen is een defecte lift of roltrap veel meer dan een ergernis, maar een beperking van hun mobiliteit.’

Contracten

Volgens de minister halen de onderhoudsfirma’s de afgesproken doelstellingen niet altijd. ‘Vaak is de NMBS niet tevreden over de service die zij krijgt’, schrijft minister Bellot. Maar de NMBS hangt wel vast aan langlopende onderhoudscontracten. De NMBS aarzelt volgens hem niet om boeteclausules toe te passen en onderzoekt hoe ze op langere termijn de service kan laten verbeteren.

De NMBS trekt het aantal liften en roltrappen intussen op. Tussen 2017 en 2022 moet het aantal roltrappen toenemen van 310 naar 385, het aantal liften van 250 naar 350. Over het hele land zijn er wel een dertigtal zeer oude roltrappen die buiten dienst zijn gesteld en vervangen moeten worden.