Op deze modellen pakken automerken de grootste winst
Automerken bouwen natuurlijk wagens om winst te maken. Maar welke modellen leveren het meeste geld op? Het Amerikaanse financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg zocht het uit.
Het is niet meer dan logisch dat de constructeurs het meeste marge pakken in de hoogste en duurste segmenten. Geen wonder dus dat de absolute nummer één uit het lijstje een sportwagen is, namelijk de Porsche 911.
Hoewel die maar voor 11 procent van de verkoop bij Porsche staat, is de elfer immers goed voor 30 procent voor de totale omzet van de Duitse autobouwer. Porsche zou vooral veel geld verdienen aan opties als keramische remmen en aan de snellere versies van het model. Voor de constructeur zijn ze immers een fractie duurder om te bouwen, maar de verkoopprijs ligt een pak hoger. Alleen al aan de 911 Turbo zou de constructeur uit Zuffenhausen een half miljard verdienen, becijferde Bloomberg.
Dat geld hebben de Duitsers trouwen hard nodig, gaat onze bron verder. Het Amerikaanse medium denkt immers dat de Taycan, de eerste elektrische Porsche, pas in 2023 rendabel zal worden, wanneer de batterijprijzen zakken en de elektrische wagen meer voet aan grond krijgt over de hele wereld. En dus moet het geld van de broodnodige investeringen elders gezocht worden.
De andere ‘grootverdieners’
Bij andere autoconstructeurs merkt Bloomberg ook een aantal modellen op die een klein verkoopsaandeel hebben, maar toch voor een groot deel van de omzet staan. De Ferrari F8 Tributo is bijvoorbeeld goed voor slechts 17 procent van de verkoop voor de constructeur uit Maranello, maar is wel verantwoordelijk voor een duizelingwekkende 50 procent van de winst.
Bij de SUV’s doen dan weer de Mercedessen en BMW’s het goed. De GLE en GLS zijn verantwoordelijk voor 24 procent van de omzet van het merk met de ster. Iets wat ze doen met een verkoopsaandeel van slechts 9 procent. De BMW X5 is dan weer goed voor 16 procent van de verdiensten in München, en dat met een verkoopstatistiek van slechts 7 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
Nog niet zo lang geleden had de voorkant van elke auto veel weg van een kerkhof voor vliegen, muggen of andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Maar is dat ook zo? En zo ja, hoe komt dat? -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
Je zit achter je computer, klaar om die belangrijke e-mail te versturen. Maar dan slaat de twijfel toe: welke begroeting moet je gebruiken? En hoe formeel of informeel dien je te zijn? In deze gids geeft Jobat.be je alle antwoorden die je nodig hebt. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRobert Bruyland
Bert Van Elst
Philippe De Naeyer
Geert Landsman