camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Volgens minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) zal alcohol alleen maar aanlokkelijker worden als de minimumleeftijd wordt opgetrokken.

Hulpverleners willen minimumleeftijd optrekken

“Bierlobby houdt alcoholgebruik van jongeren in stand”

Nieuwe cijfers over het alcoholgebruik van 12- tot 17-jarigen zetten de discussie over de minimumleeftijd voor alcohol op scherp. Hulpverleners en preventiemedewerkers willen dat enkel wie 18 of ouder is alcohol kan kopen. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block zegt niet te zullen raken aan de huidige leeftijdsgrens (16 jaar). “Een verboden vrucht wordt alleen maar aantrekkelijker”, zegt ze.

Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD), zegt dat de bierlobby efficiënte maatregelen tegenhoudt die het alcoholgebruik van jongeren moeten verminderen. “Ze doet er bijvoorbeeld alles aan om de minimumleeftijd op 16 jaar te houden.”

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) ziet geen heil in het optrekken van de leeftijdsgrens voor alcohol.  Photo News

Nieuwe cijfers over alcoholgebruik bij jongeren tonen aan dat elke dag gemiddeld zes jongeren tussen 12 en 17 jaar in het ziekenhuis belanden na alcoholmisbruik. Geirnaert zegt dat de groep jongeren die alcohol drinkt kleiner wordt, “maar de groep die wel drinkt, drinkt steeds meer.”

Comazuipers in Nederland

Ook de hulpverleners hadden al aan de alarmbel getrokken. Zij zijn eveneens voorstander van het optrekken van de leeftijdsgrens. Maar minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) ziet dat niet zitten. “Maak van bier of wijn een verboden vrucht en ze wordt alleen maar aantrekkelijker”.

Marijs Geirnaert VAD “Met sensibilisering alleen kom je er niet”

Geirnaert zegt dat die redenering niet klopt. “In Nederland had men, tot de leeftijdsgrens werd opgetrokken, veel meer comazuipers dan vandaag.”

Prijsverhoging

VAD wil ook de reclame voor alcohol aan banden leggen en pleit voor een prijsverhoging. “Alcohol moet duurder worden dan frisdrank of water.” Dat die maatregelen er niet komen, wijt Geirnaert aan de bierlobby, die in ons land erg machtig is. De brouwers willen vooral sensibiliseren. “Dat is oké”, zegt Geirnaert, “maar met sensibilisering alleen kom je er niet.”

Ook voor ouders is volgens Geirnaert een belangrijke rol weggelegd. “Jongeren kopiëren volwassen gedrag. Wat kun je verwachten van kinderen als hun ouders en grootouders steeds meer drinken? Alcohol heeft een plaats, op speciale momenten en in beperkt gebruik. Maar niet dagelijks, en niet in grote hoeveelheden.”