HET DEBAT. Moeten vrachtwagens uit bebouwde kom geweerd worden? Dit is jullie mening
Het verkeer eiste woensdag een zware tol: maar liefst drie keer werd een zwakke weggebruiker het slachtoffer van een dodehoekongeval. In Aalst stierf de 11-jarige Celio. In Merksem raakte een fietser zwaargewond en in Brugge kwam een 77-jarige onder een vrachtwagen terecht. Tijd om vrachtwagens uit de bebouwde kom te weren? Eerst kwamen onze experts aan het woord. Nu is het jullie beurt: dit zijn de boeiendste reacties.
Eva Vandenbon: Ik snap niet dat anno 2019 het probleem van de dode hoek nog steeds niet is opgelost. Brengen extra spiegels en camera’s dan echt geen soelaas?
Kevin Eyselbergs: En wat met de bevoorrading van de winkels? Ideologisch gezien super maar praktisch is dit niet haalbaar. In het centrum moeten winkels bevoorraad worden en ook om naar het industrieterrein te gaan, kan je vaak niet anders dan door het centrum te gaan.
Het zou beter zijn als de voetgangers en fietsers ook eens oplettend zijn. Ik zie dikwijls dat fietsers zich naast een vrachtwagen plaatsen aan de verkeerslichten. Blijf daar toch gewoon achter staan, dan gebeurt er niets. Heel vaak kijken voetgangers gewoon niet meer rond. Veiligheid moet van twee kanten komen. Iedereen moet opletten en zijn gezond verstand gebruiken.
Danny van Mossevelde: Doorgaand verkeer van vrachtwagens verbieden kan niet, sluipverkeer verbieden kan wél. Wat er gebeurd is, is niet de schuld van de jongen, zijn moeder of van de vrachtwagenchauffeur. De grote schuldige hier is het stadsbestuur want deze plek had al lang aangepast moeten worden aan het zware verkeer.
Bij z’n mastodont ben je steeds de verliezende partij
Steve Claeys: Ik denk dat dit vooral een gedeelde verantwoordelijkheid is. Als zwakke weggebruiker moet je extra voorzichtig zijn en je eigen veiligheid voorop stellen. Bij z’n mastodont ben je steeds de verliezende partij.
Frank Eeckelaers: Moeten die vrachtwagens nu echt tussen 8 en 9 uur lossen? Bij ons werken ze met een tijdslot waarbij de vrachtwagen zijn plaats moet reserveren. Het bedrijf kan dus gemakkelijk het tijdslot tussen 8 en 9 uur sluiten. Het ligt hier niet aan de chauffeurs, maar aan de interne organisatie van het bedrijf zelf.
Annie Broeckx: Het zijn de vrachtwagens die zich in steden aan de verkeersregels houden. De fietsers en de voetgangers gedragen zich als cowboys. Fietsers rijden de voetgangers omver op het voetpad en kennen op de weg niet eens de voorrangsregels. De gepamperde voetgangers lopen door het rood licht, steken de straat over zonder op te kijken en dragen oortjes of een koptelefoon. Alles staat of valt met de verkeersopvoeding.
Het zijn de vrachtwagens die zich in steden aan de verkeersregels houden. Fietsers en voetgangers gedragen zich als cowboys
Julien Van Wonterghem: Je kan heel gemakkelijk vrachtwagens weren uit de bebouwde kom. Natuurlijk geen 24 uur. Maar het kan perfect om dit te doen op bepaalde uren van de dag.
Danny Mattheus: Fietsers en voetgangers moeten hun verstand gebruiken: blijf ver weg van een vrachtwagen die aan het manoeuvreren is of moet inslaan. De chauffeur kan niet alles zien, dus blijf wachten. Op die paar seconden of minuten zal het niet steken, maar je kan daarna wel weer veilig verdergaan.
Ambro Zium: Enkel vrachtwagens die ter plaatse moeten zijn, zouden door de dorpskern mogen rijden. En bedrijven die aan transport met vrachtwagens doen, zouden moeten verhuizen naar plaatsen buiten de dorpskern. Vrachtwagens horen thuis op verbindingswegen die veel ruimte voorzien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM6
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
PREMIUM
Tijd om vrachtwagens uit bebouwde kom te weren? “Verbied vrachtverkeer een halfuur voor en na schooltijd”
Het verkeer eiste vandaag een zware tol: maar liefst drie keer werd een zwakke weggebruiker het slachtoffer van een dodehoekongeval. In Aalst stierf de 11-jarige Celio. In Merksem raakte een fietser zwaargewond en in Brugge kwam een 77-jarige onder een vrachtwagen terecht. Tijd om vrachtwagens uit de bebouwde kom te weren? Verkeersexpert Kris Peeters pleit voor een verbod op vrachtwagens tijdens de schoolspitsuren. -
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
PREMIUMVerkiezingen
Hoogste pensioenen aftoppen en eerste vijf jaar geen leefloon krijgen: zo ziet het besparingsplan van N-VA eruit
Nadat op 1 mei de verkiezingsbeloften als rijpe appels uit de lucht vielen, klinkt bij Bart De Wever de dag erop een heel ander geluid. N-VA noemt man en paard in de besparingsronde die voor de deur staat. Waarop wil de partij besparen? We nemen de zeven voornaamste posten onder de loep. -
PREMIUM36
45% van prijs huis of appartement gaat naar fiscus: hoe haal je dat naar beneden?
45 procent van de prijs van een nieuwbouw gaat naar de fiscus. Dat berekende de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector. Hoe is dat mogelijk? En is een belastingverlaging op nieuwbouw de oplossing? Onderzoeker Geert Goeyvaerts (KU Leuven) betwijfelt dat. Hij legt een ander alternatief op tafel: “Maar die maatregel stuit in ons land vaak op protest.” -
PREMIUM
"Genoeg is genoeg. Er moet iets veranderen"
-
School van verongelukte Celio (11) deelt pakkend filmpje en tekst
-
PREMIUM
De razzia op café die het leven heeft gekost aan vader en zijn vier zonen vlak voor Bevrijding. “Het was een vergissing”
Nét voor de Bevrijding vielen in een afgelegen Limburgs dorpje negen doden bij een razzia door de Duitsers en hun Vlaamse handlangers. Onder de slachtoffers een vader, Lambert Dirkx, en zijn vier zonen. Drie kwarteeuw lang was niet duidelijk waarom zij het doelwit waren. Na een zoektocht van tien jaar kon Timmie van Diepen, achterkleinzoon van één van de slachtoffers, de puzzelstukken samenleggen. “‘Mijn familie had er niets mee te maken’, zei mijn oma.”Molenbeersel -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUMPolitiek
België stuurt helft meer asielzoekers terug naar EU-land waar ze zich eerst registreerden
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergregory steeno
Stille Stille
Dirk VL
Anne Lieshout
Karel Van Beeck