Infrabel tekent hoger beroep aan tegen vonnis treinramp Buizingen: “Functionering van spoornet op de helling”
Spoornetbeheerder Infrabel gaat in hoger beroep tegen het vonnis over de treinramp in Buizingen. “De motivatie van het vonnis zet de functionering van het spoornet op de helling”, klinkt het. Infrabel benadrukt wel dat de beroepsprocedure geen enkel gevolg heeft voor de schadevergoedingen van de slachtoffers. De NMBS heeft beslist geen beroep aan te tekenen, “hoewel het vonnis meerdere elementen bevat die NMBS met klem betwist”.
Op 3 december werd Infrabel door de politierechtbank veroordeeld tot een boete van 550.000 euro. Volgens Infrabel had het vonnis een belangrijke stap kunnen zijn “die iedereen kon helpen om, na een pijnlijke juridische procedure, de bladzijde om te slaan”.
Maar na een grondige analyse van de beslissing, zegt Infrabel vast te stellen dat de motivatie van het vonnis het functioneren van het spoornet op de helling zet. “Hierdoor wordt het voor Infrabel zo goed als onmogelijk om zijn verplichtingen van openbare dienst en zijn opdracht als infrastructuurbeheerder te blijven uitoefenen. Zo zouden er bijvoorbeeld, om dit vonnis te kunnen uitvoeren, nog slechts 400 treinen per dag door de Brusselse Noord- Zuidverbinding kunnen rijden, in plaats van 1.200 vandaag.”
De spoornetbeheerder benadrukt geenszins zijn verantwoordelijkheid te willen ontlopen. “Het betekent ook niet dat we geen respect zouden hebben voor de slachtoffers.” Infrabel vraagt via de beroepsprocedure om beoordeeld te worden “op het criterium van een normaal voorzichtige en toegewijde spoorinfrastructuurbeheerder”.
Spoornet volledig hertekend
In haar vonnis van 3 december verklaart de rechtbank volgens de spoornetbeheerder: “Aangezien Infrabel de beslissing om de treinen te kruisen had aanvaard, had het de betreffende wissels in beschermingsstand moeten plaatsen om te anticiperen op een eventuele en mogelijke menselijke fout.” Dit betekent volgens Infrabel dat het de wissels op 80 procent van het spoornet in beschermingsstand zou moeten plaatsen. Daartoe zou het spoornet volledig hertekend en het treinverkeer helemaal gereorganiseerd moeten worden, “met alle gevolgen van dien voor de spoorklanten en de mobiliteit in België”.
NMBS tekent geen beroep aan - ook al betwist het sommige elementen in het vonnis met klem - uit respect voor de slachtoffers, hun families en hun naasten, ten aanzien van wie NMBS opnieuw haar diepste spijt en haar oprecht medeleven wenst te betonen. Een beroep zou een juridische procedure – die nu al te lang heeft geduurd - hebben doen aanslepen
Infrabel schatte de gevolgen voor de infrastructuur in twee spoorroosters in. Voor het spoorrooster in Brussel zou de capaciteit met ongeveer 65 procent afnemen. Hierdoor zouden er dagelijks slechts 400 treinen door de noord-zuidverbinding kunnen rijden, in plaats van 1.200 vandaag. Als Infrabel geen hoger beroep zou aantekenen, zouden deze gevolgen vanaf 2 januari van toepassing worden.
Voorts klopt volgens Infrabel de bewering van de rechtbank niet dat het betrokken “TBL1+”-baken geen automatische remming mogelijk maakte. Het baken “maakte het wel degelijk mogelijk de trein met een noodstop tot stilstand te brengen”.
Infrabel “betreurt deze nieuwe beroepsprocedure en begrijpt dat dit zwaar zal vallen voor de slachtoffers en hun familieleden”. De spoornetbeheerder “moet echter zijn verantwoordelijkheid opnemen om de toekomst van het spoornet en de dienstverlening voor de reizigers te verzekeren”.
Juridische procedure
De NMBS tekent geen beroep aan tegen het vonnis. “Ondanks het feit dat het vonnis van 3 december 2019 wel meerdere elementen bevat die NMBS met klem betwist, klinkt het. “Deze beslissing werd genomen uit respect voor de slachtoffers, hun families en hun naasten, ten aanzien van wie NMBS opnieuw haar diepste spijt en haar oprecht medeleven wenst te betonen. Een beroep zou een juridische procedure – die nu al te lang heeft geduurd - hebben doen aanslepen.
NMBS herbevestigt dat de veiligheid de absolute prioriteit is, en blijft, in haar dagelijkse werking en dat ze steeds in die zin zal blijven samenwerken met Infrabel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Café JoNa bestaat twee jaar en viert dat met heus feestweekend
Gooik -
PREMIUM
Lieven Krikilion nieuwe schepen in Gooik. Uit protest gaat raadslid verder als onafhankelijke: “Laatste jaren een stoelendans bij CD&V”
Op de jongste gemeenteraad van Gooik legde Lieven Krikilion (CD&V) de eed af als schepen. Hij nam het over van Herman Anthoons die op pensioen gaat. Maar Krikilion is ook gemeenteraadsvoorzitter en daar was oppositiepartij N-VA niet mee gezind. En zij waren niet de enige. Door dit dubbel mandaat en de zoveelste wissel binnen CD&V besloot Patrick Week (CD&V) om verder te zetelen als onafhankelijke. “Dit dubbel mandaat geeft een slecht signaal aan de Gooikenaar. Het debat moet niet geleid worden door iemand die aan het stuur zit.”Gooik -
PREMIUM
HUIZENJACHT. Brussel-centrum, waar ‘Dansaertvlamingen’ thuis zijn: “Bruisende buurt, maar er hangt een prijskaartje aan”
Op zoek naar een nieuwe stek, of gewoon erg nieuwsgierig naar wat de huizen tegenwoordig kosten in Vlaanderen en waar iedereen wil wonen? Wij gaan elke week op onderzoek met een lokale immomakelaar. Deze week trekken we naar het levendige centrum van Brussel. Daar waar de koffiebars en yogastudio’s als paddenstoelen uit de grond rijzen. Maar hoe diep moet je hier in de buidel tasten voor een stekje? En in welke buurt kan je iets goedkoper wonen?Stad Brussel -
-
Verenigde accordeonisten nodigen vijf muziekverenigingen uit voor een concert op de Grote Markt
Halle -
Lennik plaats stemcomputer in gemeentehuis om te oefenen
Op 9 juni trekken we allemaal naar de stembus voor de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen. In Lennik wordt er gebruik gemaakt van een elektronisch stemsysteem. Daarom organiseren zij vier testmoment voor de inwoners.Lennik -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
UPDATE
VACATURE: Word jij onze nieuwe reporter, of misdaadreporter in de Vlaamse rand rond Brussel?
Lennik
-
NMBS en Infrabel krijgen elk boete van 550.000 euro voor treinramp in Buizingen: slachtoffers reageren verdeeld
-
PREMIUM
N-VA hekelt slechte staat Pepingse wegen: “Op sommige plaatsen is het onmogelijk om de putten te ontwijken”
Een aantal wegen in Pepingen ligt er volgens oppositiepartij N-VA bijzonder slecht bij. Daarom roepen zij de inwoners op om klacht in te dienen en de gemeente in gebreke te stellen: “We willen de gemeente niet op kosten jagen, maar haar wel op haar verantwoordelijkheid wijzen om de infrastructuur te onderhouden.” Het gemeentebestuur van Pepingen reageert scherp op de kritiek van N-VA.Pepingen -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
Bedevaarders komen aan in Halle na tocht van 16 uur: “Dit is een echte overwinning voor ons”
Halle
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Boutsen
Louis Heyens
Lucas Botterman
Chris Devlaeminck