De Lijn hoopt op uitzonderingsstatuut voor zijn vervuilende bussen

© hsb

De Lijn rijdt nog steeds met vervuilende bussen in de lage-emissiezone (LEZ) van Brussel en moest dit jaar 35.350 euro betalen voor 101 boetes. Pas rond 2025 zouden er alleen nog elektrische bussen in onze stadskernen rondrijden.

Sinds begin 2019 mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnenrijden. Er geldt een uitzondering voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen, maar niet voor voertuigen De Lijn.

Wie de LEZ-normen negeert, riskeert een boete van 350 euro. Maar Brussel geeft maar één boete om de drie maanden, met een maximum van vier boetes per jaar dus. In totaal liep De Lijn al 101 keer tegen de lamp en dat kostte de Vlaamse vervoersmaatschappij dit jaar 35.350 euro.

Een en ander blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD). Het Laatste Nieuws bericht daarover.

De Lijn belooft beterschap maar vraagt wat tijd.

Minister Peeters stelt dat een nieuwe bestelling van 200 schonere, hybride bussen afgerond wordt in 2020. Na die bestelling zullen bijna alle bussen met euronorm 2 buiten dienst zijn en zullen nog ongeveer 450 bussen met een euronorm 3 rondrijden in heel Vlaanderen. Na 2020 komen er nog 900 hybride bussen bij, meldde de VRT vanmorgen. Hybride bussen rijden deels elektrisch (in de stadscentra) en deels op dieselbrandstof (daarbuiten).

‘Om zoveel mogelijk vervuilende bussen uit de lage-emissiezones te houden, wordt een verschuivingsplan uitgevoerd’, zegt Peeters, waarbij de vervuilende bussen elders worden ingezet dan in de LEZ. Maar dat is geen volledige oplossing. Na de verschuivingen zullen in Brussel nog altijd een tiental voertuigen niet conform de LEZ-normen zijn.

Peeters hoopt dan ook dat De Lijn een uitzonderingsstatuut krijgt van Brussel, iets wat nu al geldt voor legervoertuigen bijvoorbeeld en prioritaire voertuigen zoals brandweerwagens.