Direct naar artikelinhoud
YouTube

Justin Bieber lanceert docureeks (en die is meteen de duurste ooit voor Youtube)

Fans van Justin Bieber kunnen in het nieuwe jaar hun hart ophalen. De zanger komt met een tiendelige documentaireserie op YouTube. Dat maakte hij vlak voor de jaarwisseling bekend op Instagram.Beeld EPA

YouTube lanceert eind deze maand een tiendelige docuserie over het leven van popster Justin Bieber. Met zowat 20 miljoen dollar is de reeks is de duurste aankoop ooit van het videoplatform.

2020 kent een intense start voor de Canadese popster Justin Bieber. Met kerst maakte de zanger bekend dat zijn single ‘Yummy’ op 3 januari zal verschijnen, en vanaf 27 januari worden vriend en vijand verwend met een tiendelige docureeks over zijn leven. Vijf weken lang zal elke maandag en woensdag een aflevering van Justin Bieber: Seasons op het videoplatform belanden. 

YouTube betaalde volgens Variety rond de 2 miljoen dollar per aflevering, wat de reeks met een totaal prijskaartje van zowat 20 miljoen dollar (omgerekend 17,8 miljoen euro) de duurste aankoop van YouTube Original Content maakt. Ter vergelijking: Billie Eilish sloot een docudeal met Apple voor 25 miljoen dollar en Beyoncé’s Homecoming kostte Netflix naar verluidt meer dan 30 miljoen dollar. 

“Toen ik net begon gaf YouTube me het platform om muziek, ervaringen en momenten met mijn fans te delen”, zegt Bieber, die als 12-jarige ontdekt werd via de homevideo’s die zijn moeder voor familie en vrienden online plaatste. Met 47,8 miljoen abon­nees en zowat 19 miljard views is Bieber de populairste muziekartiest op het platform. 

In ruil voor dat dataverkeer wil YouTube graag het “inspirerende verhaal” en “de moed van de artiest” in de verf zetten. Volgens directeur Susanne Daniels belicht de serie “authentieke worstelingen en reallife triomfen.” Youtube Original Content bracht eerder muziekdocu’s naar het platform, zoals How to Be: Mark Ronson en Ariana Grande: Dangerous Woman Diaries.