Belgische reclamesector gedomineerd door mannen

Een enquête bij de communicatie- en reclamesector in België toont aan dat mannen alomtegenwoordig zijn op sleutelposities. Dat schrijft Le Soir.

Het beeld van de gladde reclamejongens is niet ver weg. Het gemiddelde profiel van personeel in de sector is een blanke man, Europeaan en Vlaming, heteroseksueel, hoogopgeleid en tussen de 18 en de 34 jaar oud, volgens de enquête gehouden door de sectororganisatie Creative Belgium.

De communicatie- en reclamebureaus zijn over het algemeen relatief divers, maar drie vierde van de ondervraagde personen heeft een mannelijke manager. In de creatieve afdelingen, de meest gegeerde posten in de sector, zijn maar liefst 97 procent van de kaderleden mannen.

Vrouwen hebben in de sector twee maal minder kans om ‘senior’ te worden, of op een nieuw project geplaatst te worden.

‘Negen van de tien creative directors zijn mannen’, zegt Isabel Van den Broeck, directeur van Creative Belgium. ‘Dat betekent concreet dat de ideeën voor de grote merken van mannen komen. Op zich geen probleem, maar het zorgt voor communicatie die niet voldoende representatief is.’

Nultolerantie voor ongepast gedrag

Nog volgens de bevraging is één ondervraagde persoon op vijf slachtoffer of getuige geweest van ongepast gedrag op de werkvloer. Dan gaat het vooral om racistische of seksistische opmerkingen. Dat is lager dan het Belgisch gemiddelde van 34 procent. ‘Bovendien geeft meer dan de helft van de werknemers aan dat ze zich op hun gemak voelen om dit gedrag te aan te kaarten. Ze weten ook aan wie ze dit moeten melden’, zegt Van den Broeck. Ze voegt er aan toe dat de sector moet streven naar een nultolerantie.

De directeur van Creative Belgium voelde naar eigen zeggen tijdens de ondervraging het enthousiasme van de industrie om aan introspectie te doen en naar oplossingen te zoeken: ‘Nu hebben we enkel nog concrete acties nodig.’

De enquête werd gehouden bij 475 personen in 117 reclame- en communicatiebureaus. Dat vertegenwoordigt zo’n 14 procent van de sector.

Meer