Waarom jouw volgende wagen (g)een private lease wordt
Het autosalon draait op volle toeren en dat is voor veel mensen het startschot om na te denken over de aanschaf van een nieuwe wagen. Maar waarom zou je je volgende wagen kopen? Steeds meer mensen kiezen voor private lease, waarbij ze voor een vast maandbedrag met een wagen rijden. De ideale oplossing of te mooi om waar te zijn?
Bij private lease huren privépersonen op langere termijn een auto voor een vast maandelijks bedrag. Die huurprijs omvat normaal gezien – bovenop de huur van de wagen natuurlijk – de autoverzekering, belastingen en onderhoud, zodat de bestuurder enkel nog voor brandstof en eventuele verkeersboetes moet opdraaien. Begin dit jaar telde de Belgische private leasevloot 12.000 wagens. Maar dat cijfer groeit gestaag. Tegen het eind van 2020 verwacht Renta, de federatie van de Belgische autoverhuurders, dat het aantal private leasecontracten naar 20.000 groeit, al blijft dat aantal in vergelijking met onze noorderburen (140.000) redelijk bescheiden. Het fenomeen wordt dus steeds populairder, maar toch heersen er nog heel wat vragen rond private lease. Die leasemaatschappijen willen op het einde van de rit toch ook gewoon winst maken, dus wat heb jij eraan als particulier?
De voordelen
Het grote voordeel aan private lease is dat je een duidelijk zicht hebt op je autokost. Enkel voor je brandstof en eventuele boetes betaal je extra. Maar kom je aan het einde niet altijd duurder uit dan wanneer je een wagen koopt? Een leasemaatschappij wil uiteraard geld verdienen, maar kan een wagen goedkoper aanschaffen dan jij als particulier. Zij kunnen immers grote volumekortingen bedingen. En hetzelfde geldt voor de onderhandelingen voor de verzekering en het onderhoud van de wagen. Allemaal zaken waar jij beter van wordt.
Via private lease hoef je je ook geen zorgen te maken over de mogelijke restwaarde van je auto of andere onzekerheden in de toekomst. Durf je nu nog een diesel te kopen? Is het nog te vroeg voor een elektrische wagen? Een private leasecontract geeft je hier de nodige flexibiliteit. Dit beslaat immers over het algemeen 36 tot 60 maanden, terwijl mensen veel langer rijden met een wagen die ze aankopen (gemiddeld negen jaar). De meest zorgeloze oplossing van de twee is dus zeker private lease.
De nadelen
Er zijn ook enkele nadelen verbonden aan private lease. Of eerder enkele zaken waar je voor moet opletten. Zo vallen sommige schades buiten je contract, waardoor je er natuurlijk voor moet opdraaien bij de beëindiging van je contract. Ook extra kilometers hou je best in de gaten. Je leaset een wagen voor een bepaald aantal kilometers, ga je daarover dan betaal je meer. Ook hou je er best rekening mee dat je geen aankoopoptie hebt op je geleasede wagen. Je gaat dus best niet over één nacht ijs wanneer je een partner kiest voor je private lease. Je louter laten leiden door de prijs is immers niet altijd een goed idee. Sommige leasemaatschappijen afficheren bijvoorbeeld een vrij lage maandelijkse prijs, maar vragen in de kleine lettertjes wel de betaling van een voorschot, iets wat bij bijvoorbeeld één van de grootste leasemaatschappijen van het land, LeasePlan, niet het geval is. En dat kan een onaangename verrassing zijn…
Transparantie is dus de sleutel en daarom werk je best samen met een betrouwbare partner, zoals een grote leasemaatschappij met heel wat ervaring wat leasing voor grote bedrijven betreft. Je geniet er immers van hetzelfde onderhoud bij de betrouwbare partners van het bedrijf, die eerder al hun strepen verdienden bij hun werk voor de vloten van grote bedrijven. Daarnaast kunnen grotere leasemaatschappijen terugvallen op een goed uitgebouwde structuur, waardoor zij een opvolging van a tot z kunnen garanderen en het beheer van je leasewagen in betere banen kunnen leiden. Tot slot stippen we nog even aan dat je geen eindeloze keuze aan private leasewagens hebt. Om volumekortingen te kunnen bedingen, is het aanbod eerder beperkt, net als eventuele opties en koetswerkkleuren. Aan de andere kant zijn het wel altijd moderne en perfect uitgeruste wagens, wat betekent dat je steevast kan rekenen op alle voordelen naar veiligheidstechnologie toe.
Conclusie
Ontzorging, dat is het grote voordeel van private lease. Je weet perfect wat je krijgt voor welk bedrag en heel wat taken, zoals het regelen van het onderhoud en alle paperassen, worden je uit handen genomen. Maar wie een beetje telt – en uiteraard geen ongevallen veroorzaakt, maar dat geldt ook voor wie een wagen koopt – kan zeker voordeliger uitkomen dan wanneer hij of zij als particulier een wagen zou kopen. De rekening maken is dus de boodschap.
Uiteraard wil een leasemaatschappij ook wat verdienen. Maar zolang het voor jou interessanter blijft, is private lease een mooie oplossing om in een splinternieuwe auto te rijden zonder je spaargeld op te gebruiken of je in de schulden te steken.
Meer informatie over het Private Lease aanbod van LeasePlan vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?