Van deze automerken op het Autosalon van Brussel heb je nog nooit gehoord
Er wordt niet elke dag een nieuw automerk boven de doopvont gehouden. Toch kan je op de Brussels Motor Show vier constructeurs spotten waar enkel notoire autofanaten het bestaan van kennen.
Al zal je daar wel 7 euro extra voor moeten neertellen, de vier merken staan immers op het ‘Dream Cars’-salon. In de paleizen van het ‘gewone’ autosalon vind je wel enkele merken die hun debuut maken, zoals Polestar en MG (toch onder het Chinese eigenaarschap), maar die doen zelfs bij een breder publiek al een belletje rinkelen. De onbekende soldaten spot je dus in het ‘Dream Cars’-paleis. En dat zijn er dit jaar vier.
Vanderhall
Beginnen doen we met het Amerikaanse Vanderhall, een constructeur die al in 2010 werd opgericht en zich specialiseerde in handgemaakte driewielers. In Brussel zijn dat de Carmel en de Edison². De eerste is een GT met een drukgevoede 1.5 benzinemotor 200 pk. De laatste is een volledig elektrisch model met een vermogen van 140 pk. Dat lijkt niet veel, maar het is wel genoeg om het pluimgewicht (650 kilo) in 4,4 seconden naar de 100 kilometer per uur te schieten.
Genty
Het Franse Genty heeft een absolute wereldpremière meegebracht naar Brussel. De exotische Akylone doet ons qua uiterlijk aan een Saleen of en Koenigsegg denken. De 5.2 liter grote V8 onder de motorkap is maar liefst 1.200 pk sterk, genoeg om in 2,7 seconden de 100 kilometer per uur te bereiken en binnen de 14 seconden door te stomen naar 300 kilometer per uur.
Pal-V
Op het dreamcarsalon baad je sowieso in hogere sferen, maar deze Pal-V Liberty zoekt het letterlijk tussen de wolken. Dit is namelijk een vliegende auto die werkt volgens het principe van een helikopter. Op het land is hij goed voor een topsnelheid van 160 kilometer per uur en een rijbereik van 1.300 kilometer, in de lucht geraak je 4 à 500 kilometer ver aan maximaal kilometer per uur.
Krugger
Eindigen doen we in eigen land, met deze FD Krugger. Hij werd met de hand gebouwd door de Belg Fred Krugger. Op technisch vlak is de eenzitter voorzien van een buizenchassis en een centraal gemonteerde 6 liter-W12 van Bentley-makelij. De wagen werd, zoals bij de grote Italiaanse en Franse carrosseriebouwers, volledig met de hand gebouwd, goed voor 10.000 (!) werkuren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen