Wat gebeurt er met de auto's na het autosalon?
Het 98e Salon van Brussel zit er helemaal op. Nu de rust in de Heizelpaleizen is weergekeerd na een bewogen slotweekend, zijn de automerken vandaag druk in de weer met de afbouw van hun salonstand. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de tentoongestelde wagens, die de voorbije 10 dagen talloze keren besnuffeld, bepoteld en - met ‘dank’ aan Extinction Rebellion - bekrast zijn geweest? Worden ze ‘refurbished’ tot ze er weer als nieuw uitzien, en vooral: worden ze nadien ook als ‘nieuw’ verkocht? Of kan je ze momenteel aan een vriendenprijs op de kop gaan tikken? We vroegen het na bij een aantal merkinvoerders.
“Onze salonauto’s worden de komende weken inderdaad refurbished tot ze weer in showroomstaat verkeren,” bevestigt BMW-woordvoerder Jeroen Lissens. “Het is daarentegen niet onze bedoeling om ze achteraf als ‘nieuw’ te verkopen: de meeste auto’s worden nadien als dienstvoertuig ingezet voor één van onze medewerkers, vooraleer ze als tweedehandswagen op de markt komen.”
Bij Volkswagen-invoerder D’Ieteren worden de auto’s na het salon wél aan klanten doorverkocht, vaak met ‘interessante’ kortingen. “Showcars die nog niet te koop zijn, zoals in ons geval de Volkswagen ID.3 en de ID. Buggy, reizen uiteraard terug naar de fabriek,” aldus Volkswagen-woordvoerster Joke Boon, “maar alle andere wagens gaan van het salon terug naar ons Contact Center in Kortenberg, waar ze een volledig nazicht krijgen en eventuele schades worden hersteld. Nadien worden ze als testwagen gebruikt in het Contact Center of worden ze via het dealernet verkocht als demowagen.”
Ook de andere merken die door de D’Ieteren-groep worden verdeeld (Audi, Seat, Skoda, …) gaan op een gelijkaardige manier tewerk. Inclusief een bijkomende commerciële geste, dus.
Kortom: als je er geen punt van maakt dat zowat half België al eens achter het stuur van je nieuwe auto is gekropen, kan je bij sommige merken best wel een zaakje doen. Ook FCA-woordvoerder Wim Willems, die de merken Fiat, Jeep en Alfa Romeo vertegenwoordigt, bevestigt dat de salonauto’s elk jaar gegeerd zijn, net als bij Volkswagen zijn ze vaak al verkocht nog voor het autosalon de deuren sluit. “Dat komt niet alleen omdat auto’s op het salon vaak volledig uitgerust zijn, maar ook omdat klanten weten dat ze vrijwel meteen geleverd kunnen worden.”
De verhalen over bijkomende megakortingen, die doet Willems echter af als een ‘urban legend’. Willems: “Het klopt dat die auto’s na 10 dagen op het autosalon een grondige check-up kunnen gebruiken - en die ook krijgen, voor alle duidelijkheid - maar achteraf zijn ze niet van nieuw te onderscheiden. Bij ons liggen de gegeven kortingen dan ook in lijn met onze gewone saloncondities.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
De guurste periode van het jaar is voorbij. Tijd dus om wat vaker richting de carwash te rijden, zodat jij en je vierwieler optimaal kunnen genieten van het lenteweer. Maar wat als de lak van je voertuig beschadigd raakt tijdens een wasbeurt door je eigen onvoorzichtigheid? En wat bij een fout in de carwash? Independer.be geeft advies. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerivo torfs
Anoniem
Francois De Ridder
freddy tormans
Anoniem