Photo News
Volledig scherm
© Photo News

Wat gebeurt er met de auto's na het autosalon?

Het 98e Salon van Brussel zit er helemaal op. Nu de rust in de Heizelpaleizen is weergekeerd na een bewogen slotweekend, zijn de automerken vandaag druk in de weer met de afbouw van hun salonstand. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de tentoongestelde wagens, die de voorbije 10 dagen talloze keren besnuffeld, bepoteld en - met ‘dank’ aan Extinction Rebellion - bekrast zijn geweest? Worden ze ‘refurbished’ tot ze er weer als nieuw uitzien, en vooral: worden ze nadien ook als ‘nieuw’ verkocht? Of kan je ze momenteel aan een vriendenprijs op de kop gaan tikken? We vroegen het na bij een aantal merkinvoerders.

17 reacties

  • ivo torfs

    4 jaar geleden
    Mr Coen Geurts, de garage uitrusting, de toonzaal, de wedde van de verkopers, de bedienden, de sociale afhoudingen , het loon van de baas die tenslotte de risico's loopt en alles wat moet verzekerd worden, de verwarming, het gebouw, dat alles krijgt u er gratis bij.
  • Anoniem

    4 jaar geleden
    Och nog iets vergeten ,je wil niet weten hoeveel "nieuwe" al km hebben gemaakt,500 km op de teller wordt gewoon terug op nul gezet,2 minuten werk
  • Francois De Ridder

    4 jaar geleden
    Als ik een nieuwe auto wil kopen moet hij ook nieuw zijn!!!
  • freddy tormans

    4 jaar geleden
    ik heb al drie maal een showroom model gekocht:nooit meer,het eerst wat de mensen doen, is met volle geweld aan de versnelingspook trekken, rezultaat is het eerst dat ge kunt doen is een nieuwe versnelingbak kopen, want de orginele is kompleet aan "gort"
  • Anoniem

    4 jaar geleden
    Alle "nieuwe " wagens die schade oplopen tijdens transport of om even wat worden terug in zijn oorspronkelijke staat gezet en verkocht als nieuw(en daar zitten ook blut-sen en krassen bij die ze opnieuw opspuiten).
  1. 18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
    PREMIUM

    18 euro per maand voor zetelver­war­ming: betalen we straks abonne­ments­kos­ten voor de opties in onze wagen?

    Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.”
  2. Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
    PREMIUM

    Wie thuis zijn elektri­sche bedrijfswa­gen oplaadt, kan kosten belasting­vrij terugkrij­gen: “Maar er zijn voorwaar­den”

    Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.”