Rolstoelgebruikers moeten niet langer vooraf reserveren bij De Lijn

© Photo News

Rolstoelgebruikers die met een bus of tram van De Lijn op stap willen gaan, moeten vanaf 1 februari hun reis niet langer op voorhand reserveren. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij schaft de reservatieplicht volledig af, kondigt ze vrijdag aan.

gjs

Rolstoelgebruikers zullen wel alleen kunnen op- en afstappen aan rolstoeltoegankelijke haltes. De status van de halte kunnen ze online checken. Ook aanmelden via de belbuscentrale blijft mogelijk. Daarnaast moet de rolstoelplaats op het voertuig nog vrij zijn.

Volgens een woordvoerster van De Lijn zijn ruim 12.000 van de circa 36.000 haltes van De Lijn momenteel rolstoeltoegankelijk: bij iets meer dan 3.700 haltes kan een persoon in een rolstoel zelfstandig op- of afstappen, en aan nog eens zowat 8.650 haltes kan dat met assistentie.

De volledige afschaffing van de reservatieplicht voor rolstoelgebruikers zat er al langer aan te komen. De raad van bestuur heeft de beslissing deze week bekrachtigd, en vanaf 1 februari wordt ze van kracht.

Op een zestigtal bus- en tramlijnen van De Lijn moeten rolstoelgebruikers al langer niet meer op voorhand hun reis doorgeven. Maar op andere lijnen moeten ze momenteel nog vaak minstens 24 uur vooraf een plaats reserveren op een specifieke busrit.

Die laatste procedure was wat achterhaald, geeft men bij De Lijn toe. Dat komt omdat gebruikers intussen zelf kunnen opzoeken of de haltes die ze willen gebruiken rolstoeltoegankelijk zijn en omdat ook het grootste deel van de bussen en trams intussen aangepast is voor rolstoelen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen