Huawei knijpt concurrentie op Chinese markt langzaam fijn

De Chinese smartphonefabrikant Huawei mag dan wel in grote delen van de rest van de wereld met argwaan worden bekeken, maar in eigen land kent de onderneming een grote populariteit. Dat blijkt uit een studie van analist Canalys.

Het rapport toont dat Huawei bij de Chinese smartphoneverkopen vorig jaar nog verder marktaandeel won. Slachtoffers van die winst zijn een aantal kleinere Chinese concurrenten, maar ook de iPhone van het Amerikaanse Apple.

Onder verwachtingen

Het voorbije jaar kochten consumenten in China 369 miljoen smartphones. Dat is een daling met 7 procent tegenover het jaar voordien. Niet alleen de verkoop van 4G-telefoons boerde achteruit. Ook de interesse in 5G-exemplaren bleef volgens Canalys onder de verwachtingen. 

Huawei, gevestigd in de industriestad Shenzhen, verkocht vorig jaar in China 142 miljoen smartphones. Dat is een stijging met 35,5 procent tegenover het jaar voordien. Het bedrijf zag daarmee zijn aandeel op de Chinese smartphonemarkt van 26,5 procent naar 38,5 procent oplopen. 

Alle andere verkopers verloren marktaandeel. Oppo moet het stellen met een marktaandeel van 17,8 procent. Daarna volgen Vivo en Xiaomi met een marktaandeel van respectievelijk 17,8 procent en 17 procent.

Patriottisch

Apple eindigde op de vijfde plaats. Het Amerikaanse bedrijf verkocht in China 27,5 miljoen smartphones, een vijfde minder dan het jaar voordien. De iPhone-fabrikant zag zo zijn marktaandeel krimpen van 8,7 naar 7,5 procent.

‘Huawei heeft in het buitenland, vooral door het verlies van de toegang tot Google-diensten, aan populariteit ingeboet,’ erkent Canalys. ‘Dat heeft echter weinig impact gehad op de binnenlandse verkopen.’

‘De sancties tegen Huawei hebben vele Chinezen immers tot patriottische aankopen aangezet. Ook de agressieve marketing van het bedrijf heeft ongetwijfeld bijgedragen tot het succes op de binnenlandse markt.’

Meer