Van Instagramsucces tot buitenlandse tournee in 2 jaar tijd: wie is Angèle en kan ze de nieuwe Stromae worden?

De grote winnaar van de MIA’s 2019 luistert naar de naam Angèle. Op iets meer dan twee jaar tijd heeft ze zich ontpopt van Instagramfenomeen tot dé Belgische artieste van het moment, en van een generatie. En dat niet enkel in ons land: ook in Frankrijk, waar ze momenteel uitgebreid op tournee is, gaat het hard voor Angèle. En dat lijkt nog maar het begin. Het nieuwe wonderkind van de Belgische muziek doet volgens kenners denken aan een andere eigenzinnige Brusselaar: Stromae. Wie is Angèle en hoe ver reikt haar talent?

Het muzikale verhaal van Angèle Van Laeken (24) leest als een sprookje. Ze groeit op in een artistiek gezin in Linkebeek, vlak bij Brussel. Vader Serge Van Laeken is muzikant en moedigt haar aan om piano te spelen. Moeder en comédienne Laurence Bibot ontdekt de présence in haar dochter. Twee eigenschappen die Angèles broer Roméo Elvis ook richting muziekcarrière stuwen. Angèle is een kind van haar tijd: ze deelt vanop haar kamer sketches en eigen muziek op Instagram. Daar heeft ze intussen meer dan 2,6 miljoen volgers.

Optreden doet Angèle voor het eerst in Brusselse cafés, waar ze wordt opgemerkt door rapper Damso, die haar prompt bombardeert tot voorprogramma van zijn tournee. In het najaar van 2017 slaat haar eerste single, het catchy “La loi de Murphy”, in als een bom. De trein is vertrokken, met “Je veux tes yeux” en een bijzonder succesvol duet met broer Roméo Elvis. “Tout oublier” breekt in Franstalig België het record van langst genoteerde Belgische artiest op nummer 1. Het nummer wint ook de felbegeerde MIA voor “Hit van het jaar”.

"Brol"

Eind 2018 komt het (dan al langverwachte) debuutalbum, “Brol”. Een jaar later is er “Brol: la suite”, met enkele nieuwe nummers en herwerkte hits. Voor een volwaardig tweede album heeft Angèle geen tijd, (“Ik moet eerst kunnen groeien als mens en als artiest”, klinkt het op de persvoorstelling) maar ze wil toch nieuw werk op de wereld loslaten. Tussen de albumreleases door speelt ze op alle grote festivals en in elke concertzaal aan beide kanten van de taalgrens.

En daar blijft het niet bij: Frankrijk valt niet veel later als een blok voor de Brusselse. Dat Angèle de uitreiking van de MIA’s aan zich voorbij moet laten gaan, omdat ze op tournee is bij onze zuiderburen, is uniek. Weinig Belgische artiesten hebben dat op hun palmares, laat staan op hun 24e. Maar Angèle smeedt het ijzer nu het heet is: op de laatste NRJ Music Awards in Cannes wordt ze verkozen tot Franstalige vrouwelijke artiest van het jaar. Er prijken ook twee “Victoires” in haar trofeeënkast, de Franse evenknie van de MIA’s of de Waalse D6bels Awards. En in totaal heeft Angèle nu ook 8 MIA’s gewonnen in twee jaar tijd.

Angèle heeft het allemaal: goede nummers, sterke clips en ze is zichtbaar en aanwezig via sociale media.

Jan Delvaux, kenner van Belgische muziek

“Het is logisch dat het MIA-publiek gestemd heeft voor de populaire Angèle. Ze was het hele jaar alomtegenwoordig en “Tout oublier”, het duet met broer Roméo Elvis, was de monsterhit van 2019 in België en Frankrijk. Het nummer blijft plakken, en dat is een voordeel als je een publiek laat stemmen”, zegt Belpopkenner Jan Delvaux.

“De muzieksector bekroont de straffe liveshows van Angèle, en haar clip van “Balance ton quoi”, waarin ze op een speelse maar slimme manier seksisme heeft aangekaart. Misschien niet artistiek haar beste clip, maar wel de meest actuele. Goede nummers, sterke beelden en haar aanwezigheid op sociale media: Angèle heeft het allemaal. Ze is populair én zichtbaar, en ze verzilvert volop het succes van “Brol”. In de beide landsdelen, en tegelijk in Frankrijk: dat is vrij uitzonderlijk. Angèle is op haar 24e de populairste Belgische zangeres aller tijden in België én Frankrijk: faut le faire”, aldus Delvaux.

De nieuwe Stromae?

De vergelijking met het Brusselse wonderkind Stromae loert om de hoek. Beide artiesten scoren goed in héél België, en ontpoppen zich schijnbaar vanuit het niets tot de stem van een generatie, met hedendaagse popmuziek in het Frans. Een vergelijking met Stromae charmeert Angèle ongetwijfeld, want ze noemt hem een van haar grote voorbeelden, naast de Franse artieste Christine and the Queens.

“Angèle is een slimme artieste, met speelse muziek en teksten waarin ze een statement maakt. Maar haar op dezelfde hoogte als Stromae plaatsen: daarvoor is het wat vroeg”, vindt Delvaux. “Heeft Angèle dat potentieel? Mogelijk, maar ze staat nu op het niveau van Stromae na zijn eerste hit “Alors on danse”: ze brengt vrolijke en hedendaagse popmuziek die aanslaat bij een groot publiek.”

“Het is afwachten wat Angèle laat horen op haar volgende plaat, in welke richting ze kan groeien. Stromae heeft na zijn eerste nummers een enorme sprong vooruit gemaakt. Hij haalt in zijn teksten soms het niveau van Brel, zoals op “Papaoutai”, en hij voegt een pak nieuwe dingen toe aan het muzikale spectrum. Dat maakt van Stromae een potentiële wereldster. Na een jarenlange stilte laat hij via een samenwerking met Coldplay opnieuw van zich horen. Dat zegt genoeg. Stromae situeert zich tussen de groten der aarde, dat is nog van een ander kaliber. De vraag is of hij zelf nog op het voorplan kan en wil treden.”

“Of Angèle hetzelfde parcours kan afleggen als Stromae valt niet te voorspellen”, zegt Michèle Cuvelier van Studio Brussel. “Hij heeft er na gezondheidsproblemen en een intense wereldtournee zelf voor gekozen om in de mode en als muziekproducer andere paden te bewandelen.”

“Het is koffiedik kijken wat Angèle op langere termijn kan betekenen. Het zou niet slecht zijn om even gas terug te nemen, zodat ze zichzelf niet verliest. Want ze heeft potentieel, Angèle staat op de radar van Amerikaanse muziekmagazines. Het is niet ondenkbaar dat ze het zoals Jacques Brel tot in de States kan schoppen. Hoe dan ook: Angèle heeft nu al een succesverhaal geschreven, hoe veel en welke hoofdstukken er ook nog bij komen.”

Ymke Dirikx

Na Frankrijk, de wereld?

Hoewel Frankrijk plat gaat voor Angèle, lijkt ze – in tegenstelling tot Stromae in zijn beginjaren – zelf niet geneigd om de wereld te gaan veroveren. “Nee, dat schrikt me af”, zo vertelde ze ons op de voorstelling van “Brol: la suite” afgelopen najaar.

“Ik vind het belangrijk dat mijn publiek begrijpt waarover ik zing. Ik haal veel voldoening uit hoe alles loopt in Franstalige landen. Het zou me veel moeite kosten om de Engelstalige wereld te veroveren. En ik betwijfel of er daar wel iemand op mij zit te wachten”, aldus Angèle.

“Een wereldster worden: dat vraagt inderdaad veel tijd, nog meer goesting, een dosis geluk en geld, dat ook”, aldus Delvaux.

De Fransen hebben al een tijdlang geen talent van het kaliber van Angèle gekend. Daarom sluiten ze haar zo in de armen.

Jan Delvaux, kenner van Belgische muziek

“Wat Angèle brengt, is perfect op maat van wat de Fransen graag zien en horen. Zij is de hedendaagse Vanessa Paradis, Lio of Françoise Hardy. De Fransen hebben al een tijdje geen jong talent van dat kaliber meer gekend. Angèle vult dat gat in de markt, zoals Stromae dat destijds deed.”

Dat de populariteit van Angèle het muzikale overstijgt, bewijst de keuze van het Franse modehuis Chanel om met haar in zee te gaan. De Brusselse zal model staan voor een nieuwe collectie zonnebrillen, naast onder meer de Amerikaanse muzikant Pharrell Williams.

“Het moet gezegd: er is een nieuwe openheid van Frankrijk naar België toe, die er vroeger niet was”, merkt Delvaux op. “Dezelfde openheid bestaat al langer tussen Nederland en Vlaanderen. Populaire en interessante Vlaamse artiesten worden bij onze noorderburen makkelijk gevraagd voor tv-optredens en concerten. De uitwisseling tussen verschillende taalgebieden, dat blijft in 2020 minder evident. Zoals Angèle scoort in Vlaanderen, dat doet Niels Destadsbader haar niet na in Franstalig België. Zij is in alle opzichten een uitzonderlijk fenomeen.”

© 2020 CPU - Jan van Hecke

Meest gelezen