Direct naar artikelinhoud
Pokémon Go

Nee, Nintendo wordt níet slapend rijk van Pokémon Go

Hoe groot Pokémon Go op korte tijd ook is geworden: het is voorlopig niet de geldmachine waar Nintendo al eventjes op wacht. Daarvoor gaat het geld dat de mobiele sensatie opbrengt door te veel handen voordat het uiteindelijk terechtkomt bij de Japanse gamemaker. Het grillige pad van de Pokémon Go-centen.

Dertig miljoen downloads in nauwelijks twee weken tijd. Een geschatte dagelijkse inkomstenstroom van anderhalf miljoen euro. Speleraccounts met een hoog level die voor honderden tot duizenden euro's worden verpatst op eBay. Nintendo's beurswaarde die ineens verdubbelde. Het succes van Pokémon Go, dat ineens een nieuwe rage ontketende van de vooral bij een millennial-publiek bekende zakmonstertjes, is zo groot dat meteen de perceptie ontstond dat Nintendo opnieuw een product op zak had waarmee het geld als slijk verdient: net als pakweg de Wii-console zo'n zeven jaar geleden, of de Game Boy-zakconsole in het begin van de jaren 90.

Maar dat is wat optimistisch, zegt Nintendo nu zelf. Het bedrijf moest ondertussen zelfs een formele waarschuwing uitsturen om schuimbekkende aandeelhouders te bedaren: ondanks de barrage aan hoeraberichten is - volgens een mededeling die Nintendo verspreidde - "het effect van de inkomsten op de geconsolideerde bedrijfsresultaten beperkt". Nintendo verwacht pas in april 2017 voor het eerst aan zijn aandeelhouders te kunnen vertellen wat het aan Pokémon Go heeft verdiend.

Tussenschakels

Hoe dat komt? Vooral omdat er een hoop tussenschakels zijn die elk een deel van de rechtstreekse inkomsten uit Pokémon Go afromen. Het verdienmodel van de game is vrij standaard in de wereld van mobiele apps: een kleine groep spelers van de miljoenen die de app hebben gedownload, koopt ook voor een habbekrats - typisch enkele eurocenten - extra items die hun spel wat makkelijker maken. Maar door het grote volume aan spelers brengt die piepkleine groep ook een fors bedrag op. Daar komt in de eerste plaats dertig procent van terecht bij Apple en Google, de exploitanten van de app stores op Androidtelefoons en iPhones, die die standaard winstverdeling hanteren voor alle aankopen die via hun downloadwinkel gaan. Analisten verwachten dat alleen al Apple de volgende twee jaar 2,7 miljard euro zal binnentrekken uit Pokémon Go.

Tussenschakels

De andere 70 procent van de inkomsten komt vervolgens nog steeds niet bij Nintendo zelf terecht, maar bij The Pokémon Company, een bedrijf dat in 1998 werd opgericht door Nintendo en de Japanse gameontwikkelingsbedrijven Creatures en Game Freak, die samen verantwoordelijk zijn voor de creatie van de Pokémon-videogames. Dat bedrijf is eigenaar van alle rechten op Pokémon, en krijgt dus als eerste de rechstreekse inkomsten uit Pokémon Go binnen.

Nintendo, dat 32 procent van de aandelen in The Pokémon Company bezit, moet dus eerst wachten tot het boekjaar van dat bedrijf afgesloten is om eindelijk iets van inkomsten te zien: de gewoonlijke resultatenrekening wordt dan opgemaakt, waarbij The Pokémon Company eerst zijn kosten aftrekt van de inkomsten, en een deel van de nettowinst kan vervolgens via een dividend terechtkomen bij Nintendo. Kán, want die beslissing ligt zoals altijd bij de raad van bestuur van het bedrijf.

Zijdelingse inkomsten

Er zijn nog een paar zijdelingse inkomstenstromen waarop Nintendo kan rekenen. Het bedrijf investeerde bijvoorbeeld ook, samen met Google en The Pokémon Company, een dertigtal miljoen dollar in Niantic, het Amerikaanse bedrijf dat de app van Pokémon Go ontwikkelde. Over een termijn van enkele jaren kan Nintendo weer uit dat bedrijf stappen door zijn belang erin te verkopen, en tegen dan is dat belang wellicht veel meer waard dan vandaag. In de tussentijd denkt Nintendo ook al een beetje rechtstreekse inkomsten uit Pokémon Go te halen door de verkoop van de Pokémon Go Plus, een toestel met het bekende Pokémon-logo dat de speler op zijn kleren kan dragen, en dat begint te zoemen wanneer er een Pokémon in de buurt is.

Op dit moment zit de Japanse console- en gamemaker nog steeds in hetzelfde schuitje: dringend op zoek naar een hitproduct op korte termijn

Als Nintendo een beetje kan wachten, is de kans natuurlijk ook groot dat het in april 2017 aanzienlijke inkomsten uit Pokémon Go zal kunnen voorleggen: ze komen alleen niet vandaag binnen. Op dit moment zit de Japanse console- en gamemaker - die de afgelopen jaren een stevig verlies opstapelde, zijn omzet vier jaar op rij zag dalen en zich pas sinds begin 2016 terug uit de rode cijfers heeft gewrikt - nog steeds in hetzelfde schuitje waar het al enkele jaren in zit: dringend op zoek naar een hitproduct op korte termijn.