Direct naar artikelinhoud
Parfum

Daar is het genderneutrale parfum: ‘Geur heeft geen geslacht’

De eau de parfum Ganymede van de Franse modeontwerper Marc-Antoine Barrois wordt voor 60 procent aan vrouwen verkocht en voor 40 procent aan mannen.Beeld Thomas Nolf

Het parfum leek altijd bij uitstek een product dat er of voor mannen of voor vrouwen was. Maar, geheel in overeenstemming met de tijd, rukt nu het genderneutrale geurtje op. En dat zie je zelfs in de winkelschikking van de grote parfumeries.

Nu steeds meer mensen zich verzetten tegen de klassieke invulling van gender, gaat er ook meer aandacht naar  uniseks mode en verzorgingsproducten. En daar hoort ook parfum bij.

In de jaren 90 speelde Calvin Klein met de komst van het genderneutrale parfum CK One een grote rol op de parfummarkt. Door het succes van de nicheparfumeries, de nieuwe uniseks lijn Gucci Mémoire d’une Odeur van Gucci en de update van CK One naar CK Everyone, worden uniseks parfums opnieuw populairder. 

Iets wat ook de klassieke parfumerie niet is ontgaan. “We plaatsen ons genderneutrale gamma precies op de lijn waar mannen- en vrouwenparfums samenkomen”, zegt Selma Nederhoed, pr-verantwoordelijke van Ici Paris XL Benelux.

Nicheparfumeries daarentegen werken amper op basis van gender. “Een geur is een geur en heeft in zijn kern geen geslacht”, vertelt Maxime Bocxtaele, zaakvoerder van de Antwerpse parfumerie Necessities. “Van onze 650 à 700 geuren is zeker 75 procent uniseks, dat wil zeggen dat ze een neutrale geur en uiterlijk hebben. Slechts 25 procent is vooral door de verpakking zichtbaar mannelijk of vrouwelijk. Bij de uniseks geuren kunnen we enkel aan de verkoopcijfers zien of een geur eerder aan vrouwen of eerder aan mannen wordt verkocht. We hebben wel maar enkele geuren die evenveel door mannen als door vrouwen worden gedragen.”

Toch zijn er parfums die even geliefd zijn bij mannen als vrouwen, zoals de eau de parfum Ganymede van de Franse modeontwerper Marc-Antoine Barrois. “Dat is een geur die voor 60 procent aan vrouwen wordt verkocht en 40 procent aan mannen. Het is een mengeling van leder met een fruitige frisheid, zonder dat het te zoet wordt, en een toets van peper, honing en hooi. Zo’n geur kan niet aan een geslacht worden toegeschreven”, zegt Bocxtaele.

Emoties

“Er zijn uiteraard geuren die eerder vrouwelijk, mannelijk of neutraal zijn”, legt geurconsulente Sofie Albrechts uit. “Citrus en frisse geuren worden als uniseks ervaren, bloemen worden eerder aan vrouwen toegeschreven en leder en hout aan mannen. Maar ook dat verschilt van cultuur tot cultuur.”

“Mensen moeten vooral kunnen kopen waar ze zich goed bij voelen”, zegt Bocxtaele. Daar is een verklaring voor. “Een geur wekt veel emoties op. Met een geur voel je je aantrekkelijk en mooi en een parfum versterkt dat gevoel”, stelt trendwatcher Tom Palmaerts. Ook het visuele speelt daarin een belangrijke rol. “De verpakking, reclamecampagnes en winkelcommunicatie zijn doorslaggevend om je een bepaald beeld van een parfum te vormen.”

Terwijl klanten in de klassieke parfumerie vaak meteen richting mannen- of vrouwenmerken geduwd worden, verloopt het eerste contact bij Necessities via de verkoper, niet via de uitgestalde flesjes. “Dat werkt zowel verlossend als verwarrend voor onze klanten”, legt Bocxtaele uit. “Zij zijn de gids doorheen het parfum. Zij zeggen wat ze het liefst ruiken en laten hun emotie spreken. Daarna gaan we samen op zoek naar de juiste geur. De verwarring ontstaat wanneer ze geen uitgesproken mannen- of vrouwenparfum voor zich krijgen.”

Volgens Palmaerts is het wel niet zo dat we binnenkort allemaal uniseks parfum dragen. “Dat genderneutraliteit populairder wordt, is het gevolg van een consumentenevolutie waar niet alleen de mode, maar ook de parfum- en beautywereld op inspeelt. Maar die trend kan op zijn beurt een tegenovergesteld effect teweegbrengen. Hoe meer genderneutrale parfums op de markt komen, hoe meer mannen zich een mannelijk parfum aanschaffen. Het is belangrijk om op beide markten in te spelen, want de consumententrend voor uniseks parfums spreekt niet iedereen aan.”