Uber zet reclame op het dak van zijn wagens

Uber krijgt advertenties op het dak van zijn auto’s. Dat is in lijn met een businessplan dat het bedrijf eindelijk ook geld moet opbrengen.

Adweek zegt dat er een deal is met adtechbedrijf Adomni. Dat zal vanaf 1 april Uber-daken in drie steden van reclame voorzien. Uber-chauffeurs konden dat al zelf doen, via een externe leverancier zoals Firefly. Maar het is de eerste keer dat Uber zelf reclame uitrolt voor de hele vloot. Een duizendtal auto’s zullen reclame krijgen.

Advertenties bij apps

Dat wil volgens het vakblad ook zeggen dat er een nieuwe divisie komt bij Uber. ‘Uber OOH Powered by Adomni’ moet die heten. Ze moet vooral een extra geldstroom binnen het bedrijf creëren.

Daarnaast is er ook nog Cargo, waar Uber in 2018 een deal mee sloot om in de auto’s snacks en kleine accessoires als hoofdtelefoons te verkopen. Ook die sturen hun businessmodel bij, zij bieden namelijk ook dakadvertenties aan.

Bijzonder: omdat Uber over zoveel data beschikt, zullen de advertenties gepersonaliseerd kunnen worden. Ze kunnen ook gegeosynced worden. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld alle Ubers in een straal van een kilometer dezelfde advertentie kunnen tonen.

Incentive

Uber is geen eigenaar van haar wagens, dus chauffeurs zullen een incentive moeten krijgen om de advertentiebakken te installeren. In Phoenix, Dallas en Atlanta, waar het project begint, krijgen ze 300 dollar voor de installatiekosten. Daar komt nog 100 dollar bij per week dat ze 20 uur rondrijden.

Uber is niet het enige bedrijf dat naar advertenties lonkt. Ook Lyft heeft tegenwoordig een advertentiezusje, Halo Cars. Momenteel beperken de advertenties zich daar wel tot de app.

Eén opvallend detail ontgaat de Amerikanen wellicht niet. Met de advertenties zet Uber een stapje dichter naar de traditionele taxibedrijven.

Meer