Buurtbewoners ongerust na brand bij Umicore in Hoboken: "Wat meer communicatie graag"

De buurtbewoners van metaalverwerkingsbedrijf Umicore zijn niet te spreken over de communicatie van het bedrijf. Mie Branders, die als huisarts in de buurt werkt, wil dat de buurtbewoners voortaan beter op de hoogte gehouden worden bij incidenten zoals de brand van gisteren. "We verwachten van zo'n modern bedrijf iets meer communicatie", vertelt ze in "Start Je Dag" bij Radio 2 Antwerpen.

In Hoboken heeft het gisterenavond gebrand bij metaalverwerkingsbedrijf Umicore. Het is al de vierde keer in enkele jaren tijd dat dat gebeurt. "De mensen met kleine kinderen hebben het gehad met de branden", vertelt Mie Branders, gemeenteraadslid voor PVDA en huisarts in de buurt.

Zij dringt er nu op aan dat Umicore duidelijker en sneller communiceert bij zulke incidenten. "Umicore is een multinational met behoorlijk wat winst", gaat ze verder. "Dan kan het bedrijf op z'n minst toch een communicatiesysteem opzetten voor een klein wijkje met enkele honderden huizen, om te zorgen dat vooral gezinnen met kinderen heel expliciet worden aangesproken over wat ze moeten doen. We verwachten van zo'n modern en groot bedrijf iets meer communicatie naar de mensen in de wijk." 

Het heeft 2 uur geduurd voordat de politie zei dat ramen en deuren gesloten moesten blijven

Mie Branders, gemeenteraadslid en huisarts in de buurt

In 2018 brak er ook al brand uit bij het bedrijf. Op een wijkvergadering kwam toen de vraag om goed te communiceren op het moment zelf. "Veel gezinnen met kinderen vroegen toen om van deur tot deur te gaan en de mensen man op man te verwittigen en te zeggen wat ze moeten doen", zegt Branders. "Nu heeft het twee uur geduurd voordat een politiewagen kwam omroepen dat ramen en deuren gesloten moesten blijven."

Via BE-Alert, waarbij je op je telefoon een berichtje krijgt, krijg je wel de nodige informatie. Maar dat systeem bereikt niet iedereen, want niet iedereen is daarop geabonneerd of soms heb je je telefoon gewoon niet bij de hand. "Het zou goed zijn als mensen ook persoonlijk worden aangesproken", besluit Branders.

Umicore bekijkt vandaag hoe de communicatie in de toekomst nog duidelijker en sneller kan.

Meest gelezen