Haven Amsterdam krijgt een drijvende batterij

Amsterdam gaat een drijvende batterij inzetten om zijn haven en binnenstad tijdens periodes met piekvragen van voldoende elektriciteit te voorzien. De haven zet daarvoor een samenwerking op met het energiebedrijf Skoon.

De initiatiefnemers kiezen bewust voor een drijvende batterij, omdat ze daardoor op elke locatie in de omgeving van water elektriciteit kunnen aanbieden. De batterij wordt op een binnenschip gemonteerd en gevoed door lokale hernieuwbare energie.

Festivals

Volgens Skoon kunnen drijvende batterijen in vele omstandigheden nuttige diensten bewijzen. Het bedrijf verwijst onder meer naar bouwwerven rond bruggenbouw of kaairenovaties. In Amsterdam kan het initiatief ook ondersteuning bieden aan de vloot die voor de riviercruises wordt ingezet.

Wanneer de schepen aan de kade liggen, maken ze immers gebruik van walstroom. Daarmee leggen ze echter – vooral bij het ontbijt en het begin van de avond – een grote druk op het elektriciteitsnet. Momenteel moeten de schepen daarbij vaak hun dieselgeneratoren inschakelen, wat tot geluidshinder leidt en de uitstoot van broeikasgassen doet toenemen.

De drijvende batterij zou de extra elektriciteitsbehoefte van acht schepen kunnen opvangen. Ook festivals kunnen volgens Skoon, net als filmsets, voordelen hebben van de drijvende batterijen.

Tijdelijk

De drijvende batterij kan 638 kilowattuur elektriciteit leveren. Daarmee kan een gemiddeld gezin gedurende vier maanden van elektriciteit worden voorzien. Een schip voor riviercruises verbruikt dat volume echter in amper enkele uren. Schepen voor zeecruises zouden de batterij in amper tien minuten uitputten.

De drijvende batterij is dan ook bedoeld om pieken in de vraag naar elektriciteit te helpen opvangen, vooral op locaties waar maar tijdelijk extra energie noodzakelijk is.

Het Amsterdamse havenbestuur hoopt in de toekomst ook de veerdiensten op de rivier IJ met de nieuwe dienst te kunnen ondersteunen. De drijvende batterij haalt zijn elektriciteit bij het windpark Ruigoord, zonnepanelen op de daken van gebouwen in het havengebied en de productie van biomassa.

In Amsterdam zijn onder meer ook de toeristische boten op de kanalen al van diesel naar elektriciteit overgeschakeld. Het stadsbestuur doet bovendien ook aanzienlijke investeringen in de laadinfrastructuur voor elektrische wagens.

Meer